لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۷

دولت اسلوونی هم «کشور فلسطین» را به رسمیت شناخت


دولت اسلوونی پرچم فلسطین را در کنار پرچم‌های اسلوونی و اتحادیه اروپا در مقابل ساختمان خود در مرکز شهر لیوبلیانا، پایتخت این کشور، به اهتزاز درآورد
دولت اسلوونی پرچم فلسطین را در کنار پرچم‌های اسلوونی و اتحادیه اروپا در مقابل ساختمان خود در مرکز شهر لیوبلیانا، پایتخت این کشور، به اهتزاز درآورد

رابرت گولوب، نخست وزیر اسلوونی،‌ خبر داد کشورش پس از اسپانیا، نروژ و ایرلند، تصمیم گرفته است «فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت بشناسد».

آقای گولوب روز پنج‌شنبه ۱۰ خرداد، با بیان اینکه «این پیامِ صلح است»، خواستار توقف فوری درگیری‌ها بین اسرائیل و گروه افراطی حماس در غزه و آزادی تمام گروگان‌ها شد.

گروه افراطی حماس در فهرست تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد.

ییسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل، به سرعت نسبت به این تصمیم واکنش نشان داد و گفت که به باور او، این تصمیم «به حماس برای قتل و تجاوز به عنف پاداش می‌دهد.»

این مصوبه دولت اسلوونی باید در روزهای آینده توسط پارلمان این کشور تصویب شود تا شکل اجرایی به خود بگیرد.

دولت این کشور همچنین پرچم «فلسطین» را در کنار پرچم‌های اسلوونی و اتحادیه اروپا در مقابل ساختمان خود در مرکز شهر لیوبلیانا، پایتخت، به اهتزاز درآورد.

این اقدام بخشی از تلاش گسترده‌تر کشورها برای هماهنگ کردن فشار بر اسرائیل برای پایان دادن به درگیری در غزه است.

اسپانیا، ایرلند و نروژ هم در روزهای اخیر «کشور مستقل فلسطین» را به رسمیت شناختند.

از ۲۷ عضو اتحادیه اروپا، سوئد، قبرس، مجارستان، جمهوری چک، لهستان، اسلواکی، رومانی و بلغارستان پیش از این اقدام را انجام داده بودند. مالت نیز اعلام کرده که به زودی به جمع این کشورها می‌پیوندد.

با این وجود پارلمان دانمارک دو روز پیش لایحه به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک کشور را رد کرد.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، نیز روز چهارشنبه از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خواست تا «اصلاحات لازم را به اجرا درآورد و چشم‌اندازی برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین» ارائه کند.

با این حال دولت آلمان بدون توجه به راهی که کشورهای اروپایی در پیش گرفته‌اند به سرسخت‌ترین متحد اسرائیل، یعنی آمریکا،‌ پیوسته و اعلام کرده راه حل تشکیل کشور فلسطین تنها از طریق گفت‌وگو به دست می‌آید.

XS
SM
MD
LG