لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۱

حملات دریایی حوثی‌ها درآمد مصر از کانال سوئز را یک‌چهارم کاهش داد


کانال سوئز
کانال سوئز

حملات حوثی‌های متحد جمهوری اسلامی ایران به کشتی‌ها در دریای سرخ در ۹ ماه گذشته، درآمد مصر از این کانال راهبردی سوئز را به میزان یک‌چهارم کاهش داده است.

حملات حوثی‌ها به مسیر کشتیرانی در دریای سرخ باعث شده است که حمل و نقل جهانی از طریق کانال سوئز دچار اختلال شود و شرکت‌ها کشتی‌رانی را مجبور کرده است که مسیرهای طولانی‌تر و گران‌تری را در اطراف جنوب آفریقا انتخاب کنند.

رئیس اداره کانال سوئز روز پنج‌شنبه ۲۸ تیر گفت درآمد مصر از آبراه سوئز در سال مالی ۲۰۲۳–۲۰۲۴ از ۹.۴ میلیارد دلار در یک سال قبل از آن به ۷.۲ میلیارد دلار کاهش یافت. با این حساب، مصر در این مدت از این بابت ۲.۲ میلیارد دلار زیان کرده است.

اسامه ربیعی، مقام مصری مسئول آبراه سوئز، اعلام کرد شمار کشتی‌هایی که در یک سال اخیر از این کانال عبور کردند به ۲۰ هزار و ۱۴۸ کشتی کاهش یافت در حالی که در سال پیش از آن ۲۵ هزار و ۹۱۱ کشتی وارد این کانال شده بودند.

آبراه سوئز که دریای سرخ را به دریای مدیترانه وصل می‌کند، منبع درآمد کلیدی در کسب ارز خارجی برای مصر، پس از درآمد از گردشگری است.

این کانال ساخته انسان از آغاز کارِ خود در بیش از یک و نیم قرن پیش، مسیر را برای کشتی‌های تجاری کوتاه کرده و سریع‌ترین مسیر کشتی‌رانی بین اروپا و آسیا محسوب می‌شود.

مصر همواره در تلاش برای افزایش درآمد خود از این آبراه بوده و از جمله از ۹ سال پیش در حکومت عبدالفتاح سیسی اقدام به توسعه کانال کرد.

وزیر دارایی مصر پیشتر گفته بود در شش ماه نخست حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ و کانال سوئز، درآمد کشورش از این کانال تا ۶۰ درصد کاهش یافت.

در سال مالی ۲۰۲۲–۲۰۲۳ درآمد مصر از آبراه سوئز به اوج تاریخی خود رسیده و رقم ۹.۴ میلیارد دلار را ثبت کرد.

شورشیان حوثی که از سال ۲۰۱۴ بخش‌هایی از یمن را در کنترل خود دارند، ماه‌هاست با ادعای حمایت از فلسطینی‌های غزه حملات موشکی و پهپادی را در خطوط کشتی‌رانی دریای سرخ و خلیج عدن انجام داده‌اند. آن‌ها این حملات را تلافی حملات اسرائیل به نوار غزه می‌دانند.

حوثی‌ها در عملیات خود با شلیک موشک و پهپاد تاکنون بیش از ۷۰ کشتی را هدف قرار داده‌اند که منجر به کشته شدن چهار ملوان شده است. آن‌ها از ماه نوامبر به این‌سو، یک کشتی را توقیف و دو کشتی را غرق کرده‌اند.

با استفاده از رویترز و گزارش‌های رادیو فردا؛ ف.ر / پ.پ
XS
SM
MD
LG