لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۷

پلیس سوئیس در رابطه با مرگ یک زن در «کپسول خودکشی» چندین نفر را دستگیر کرد


«سارکو پاد» یا کپسول خودکشی
«سارکو پاد» یا کپسول خودکشی

پلیس سوئیس اعلام کرد که پس از مرگ مشکوک یک زن در وسیله‌ای که «کپسول خودکشی» نامیده می‌شود تحقیقات جنایی را آغاز و چندین نفر را بازداشت کرده است.

روزنامه گاردین روز سه‌شنبه سوم مهر به نقل از رسانه‌های سوئیس گزارش داد که از این کپسول خودکشی که مخترعش آن را «سارکو پاد» نامیده است اولین بار بعد از ظهر دوشنبه در جنگلی نزدیک شهر مریشاوسن در جوار مرز آلمان استفاده شده است.

براساس گزارش‌ها، فردی که با استفاده از این کپسول جان باخته یک زن آمریکایی ۶۴ ساله است. سوئیس یکی از معدود کشورهای جهان است که در آن مرگ خودخواسته یا خودکشی با دریافت کمک با شروط معینی آزاد و قانونی است.

پلیس ناحیه شافهاوزن، در شمال سوئیس، بازداشت چندین نفر در این ارتباط را تائید کرد و دفتر دادستانی نیز گفت تحقیقات در ارتباط با یک رویداد مشکوک و مشارکت در خودکشی را آغاز کرده است. سخنگوی دادستانی افزود که احتمال ارتکاب جرایم دیگر نیز بررسی خواهد شد.

همزمان، وزیر کشور سوئیس از منظر اخلاقی و قانونی وسیله «سارکو پاد» را زیر سئوال برد.

این وسیله کپسول مانند که با کمک دستگاه‌های چاپ سه بعدی ساخته شده است به فردی که تصمیم می‌گیرد داخل آن خودکشی کند امکان می‌دهد با فشار دادن یک دکمه گاز نیتروژن را درون کپسول در بسته تزریق کند.

فردی که داخل کپسول قرار دارد بر اثر تنفس این گاز ابتدا به خواب می‌رود و ظرف چند دقیقه خفه می‌شود.

تصور می‌شود که فلورین ویلت تنها فردی بوده که هنگام خودکشی زن آمریکایی در محل این رویداد بوده است ولی هنوز معلوم نیست که پلیس او را نیز بازداشت کرده است یا نه.

روزنامه گاردین می افزايد که فلورین ویلت، دانشمند آلمانی، یکی از اعضای ارشد موسسه‌ای است به نام «لست ریزورت» (آخرین امکان) که این کپسول را ساخته است.

او درعین حال عضو بخش سوئیسی یک نهاد غیرانتفاعی به نام «اگزیت اینترنشنال» است که برای قانونی کردن خودکشی با مساعدت دیگران لابی‌گری می کند.

فلورین ویلت به روزنامه سوئیسی «بلیک» گفت مرگ این زن «آرام، سریع و محترمانه» بوده است. او افزود که این زن سال‌ها از بیماری‌های متعدد و سختی مرتبط با نارسایی سیستم ایمنی رنج می‌برد.

فیلیپ نیتشکه، شهروند استرالیایی و مخترع «سارکو پاد» (کپسول خودکشی) نیز در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «یک مرگ آرام و ایده‌آل در جنگل‌های سوئیس. از این کپسول برای فراهم کردن مرگی که او می‌خواست استفاده شده است.»

گزارش می‌شود که فیلیپ نیتشکه که پزشک است از طریق تماس ویدئویی از آلمان روند مرگ این زن را با کمک دستگاه‌های سنجش میزان اکسیژن و ضربان قلب که به او وصل شده بود تحت نظر داشته است.

از شواهد چنین برمی‌آید که زن متوفی قبل از ورود به کپسول خودکشی در حضور یک وکیل به نام فیونا استوارت وصیت می‌کند.

این وکیل همسر فیلیپ نیتشکه و یکی از مدیران موسسه «لست ریزورت» است. خانم استورات در بیانیه‌ای گفت خود این زن تصمیم به خودکشی گرفته بود و دو پسرش نیز از این خواست او حمایت کردند.

او در مصاحبه با روزنامه «فولکس‌کرانت» افزود که يک روانپزشک زن متوفی را قبل از خودکشی معاينه کرده و تشخيص داده بود که از نظر عقل و روان سالم است.

طبق قوانین سوئیس، خودکشی با دریافت کمک قانونی است به شرطی که هیچ فرد دیگری در اقدام نهایی برای خودکشی دخالت نداشته باشد و در اختیار قرار دادن کمک به خودکشی «انگیزه فردی» نداشته باشد.

XS
SM
MD
LG