لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۲

اعلام پیروزی ارتش سوریه در جنگ با داعش


تصویر، آرشیوی است.
تصویر، آرشیوی است.

ارتش سوریه روز پنجشنبه ۱۸ آبان پیروزی در جنگ علیه گروه حکومت اسلامی (داعش) را اعلام کرد و گفت تصرف آخرین شهر تحت کنترل این گروه در خاک سوریه «نشاندهنده پایان سه سال حکومت افراطی و خشن آنها در منطقه است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ارتش سوریه و متحدانش هنوز در بیابان‌های اطراف شهر «ابوکمال» با شبه‌نظامیان گروه حکومت اسلامی (داعش) مشغول جنگ هستند. ابوکمال، واقع در مرز سوریه و عراق، آخرین شهری بود که در کنترل این گروه قرار داشت.

تصرف این شهر به معنای پایان کنترل گروه حکومت اسلامی (داعش) بر قلمرو گسترده ای از خاک سوریه طی سه سال گذشته است.

ارتش سوریه در بیانیه ای گفت: «این پایان پروژه داعش در منطقه است.»

برخلاف درگیری‌های قبلی در شهرها و روستاهای دره فرات که نیروهای گروه حکومت اسلامی تا آخرین لحظه مقاومت می‌کردند تعداد زیادی از شبه‌نظامیان این گروه در نبردهای اطراف ابوکمال به سرعت تسلیم شده یا فرار کرده‌اند.

یک فرمانده ارتش سوریه در منطقه گفت:«هنوز تعدادی از نیروهای داعش باقی مانده‌اند ولی تعداد آنها اندک است و البته مشخص نیست دقیقا چند نفر هستند. برخی از آنها کشته شدند و برخی دیگر فرار کردند. آنها به سمت روستاهای شمالی و یا شرقی رفتند».

از سرنوشت فرماندهان این گروه هیچ اطلاعی در دست نیست. آنها ممکن است در حملات هوایی و یا جبهه‌های نبرد کشته شده باشند، ممکن است اسیر شده باشند ولی اسارت آنها اعلام نشده است. با این همه، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که آنها به مخفیگاه‌های خود گریخته‌اند.

در این میان، آخرین نشانی که از ابوبکر البغدادی، خلیفه خودخوانده گروه حکومت اسلامی (داعش) در دست است نوار صوتی ضبط شده ای است که در ماه سپتامبر منتشر شد.

شهر موصل پس از یک نبرد ۹ ماهه در تابستان امسال به دست نیروهای عراقی آزاد شد. شهر رقه، پایتخت خودخوانده گروه حکومت اسلامی (داعش) در سوریه در ماه اکتبر به دست نیروهای دموکراتیک سوریه با حمایت هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا بازپس گرفته شد.

به نوشته رویترز، ولی تمام نیروهایی که با گروه حکومت اسلامی (داعش) در سوریه و عراق جنگیده‌اند حدس می‌زنند دور جدیدی از جنگ نامنظم از سوی این گروه آغاز شود. گروه حکومت اسلامی (داعش) در موارد قبلی، چه در سوریه و چه در عراق، نشان داده است که به خوبی می‌تواند این تاکتیک را به کار ببرد.

مقام‌های امنیتی غربی نیز گفته‌اند از دست دادن قلمرو به معنای توقف حملات پراکنده عناصر وابسته به این گروه در کشورهای مختلف جهان نخواهد بود. آنها از همان روش‌های قبلی مثل حمله با چاقو یا اسلحه، انفجار بمب در اماکن عمومی و یا راندن خودرو به داخل جمعیت استفاده خواهند کرد.

رویترز اشاره کرد که گروه حکومت اسلامی (داعش) مانند تجربه‌های قبلی ممکن است فعلا مدتی مخفی شود تا هرج و مرج و شرایط مناسب برای شروع مجدد حملاتش درمنطقه فراهم شود.

این گروه برای شروع مجدد حملات خود شاید مجبور نباشد زیاد منتظر بماند. در عراق برگزاری همه پرسی استقلال در ناحیه کردستان، تنش بین دولت اقلیم و حکومت مرکزی را تشدید کرده است.

به نوشته رویترز، در سوریه دو کارزار جداگانه و کاملا متضاد نیروهای گروه حکومت اسلامی (داعش) را درمرکز و شرق این کشور شکست دادند. یک ائتلاف، ارتش سوریه و شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران با حمایت هوایی روسیه بود و ائتلاف دیگر نیروهای دموکراتیک سوریه شامل شبه‌نظامیان کرد و عرب تحت حمایت آمریکا بود.

مقام‌های سوریه و یک مشاور ارشد حکومت ایران گفته‌اند ارتش سوریه به زودی برای تصرف مناطق تحت کنترل کردها وارد عمل خواهد شد. آمریکا تاکنون اعلام نکرده است که در برابر تعرض نظامی به متحدان کرد خود چگونه از آنها دفاع خواهد کرد.

در عین حال، تشدید تنش در سوریه و عراق و بروز آشوب و هرج و مرج که گروه حکومت اسلامی (داعش) دوباره بتواند از آن بهره برداری کند می‌تواند به عرصه دیگری برای رقابت‌های منطقه‌ای ایران و عربستان سعودی بدل شود.

XS
SM
MD
LG