لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۱

اتحادیه اروپا ۳۵ میلیارد یورو به اوکراین وام می‌دهد


اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، در سفر به پایتخت اوکراین اعلام کرد که این اتحادیه یک وام ۳۵ میلیارد یورویی به این کشور می‌دهد.

خانم فون درلاین روز جمعه ۳۰ شهریور در نشست خبری مشترک با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در کی‌یف گفت این وام به تأمین انرژی، تقویت پدافند ضدهوایی و خرید تسلیحات توسط اوکراین اختصاص می‌یابد.

ولودیمیر زلنسکی نیز از متحدان غربی و حامیان اوکراین خواست راهبردی را که دولت او تحت عنوان «طرح پیروزی» تنظیم کرده است، قبل از پایان سال میلادی جاری تأیید کنند.

خانم فون درلاین که اخیراً برای دور دوم به ریاست کمیسیون اروپا منصوب شده، افزود که اوکراین برای مقابله با تهاجم نظامی روسیه به تداوم حمایت ۲۷ کشور عضو اتحادیه نیاز دارد.

این وام جدید بخشی از طرح‌های هماهنگ کشورهای گروه هفت برای استفاده از دارایی‌های مسدودشدهٔ روسیه در بانک‌های غربی جهت کمک به اوکراین است.

ولودیمیر زلنسکی در نشست خبری روز جمعه گفت: «ما از این ۳۵ میلیارد در درجهٔ اول برای تأمین انرژی و تسلیحات و همین‌طور برای ساختن پناهگاه در کودکستان‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها استفاده خواهیم کرد. این موارد یکی از کمبودهای بزرگ ما است.»

رئیس‌جمهور اوکراین همچنین افزود: «در زمینهٔ جنگ‌افزارها نیز اولویت ما محصولات داخلی نظیر پهپاد و موشک است. پهپادهای دوربرد ما قادرند به مواضع دشمن حمله کنند و قیمت آن‌ها از پهپادهایی که متحدان در اختیار اوکراین قرار می‌دهند، ارزان‌تر است.»

کشورهای گروه هفت به فاصلهٔ کوتاهی پس از تهاجم روسیه به اوکراین حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از ذخایر ارز خارجی روسیه در بانک‌های غربی را مسدود کردند. آن‌ها وعده داده‌اند که از این مبالغ برای کمک به اوکراین استفاده خواهند کرد، ولی تصمیم‌گیری در مورد بهترین روش بهره‌برداری از این مبالغ ماه‌ها طول کشید.

اورسولا فون درلاین در ادامهٔ نشست خبری در کی‌یف گفت: «روسیه با هدف غرق کردن اوکراین در تاریکی و سرما، بی‌ملاحظه و بی‌رحمانه به زیرساخت‌های غیرنظامی انرژی شما حمله می‌کند. من در این‌جا اعلام می‌کنم که اتحادیهٔ اروپا برای کمک به تأمین انرژی در کنار شما خواهد ایستاد.»

او روز پنجشنبه قبل از سفر به کی‌یف گفت ۱۶۰ میلیون یورو از محل سود بانکی دارایی‌های مسدودشدهٔ روسیه به کمک‌های بشردوستانه و فوری به مردم اوکراین در فصل زمستان اختصاص می‌یابد.

جدیدترین ارزیابی‌ها حاکی است که بر اثر حملات روسیه، ظرفیت تولید برق اوکراین حدود ۹ گیگاوات کاهش یافته که به‌گفتهٔ خانم فون درلاین معادل «ظرفیت تولید برق در سه کشور ناحیهٔ بالتیک» است. او افزود که طرح اتحادیهٔ اروپا شامل تعمیر و احیای ۲٫۵ گیگاوات از ظرفیت تولید برق در داخل اوکراین و افزایش صادرات برق تا حدود ۲ گیگاوات است.

«طرح پیروزی» زلنسکی

ولودیمیر زلنسکی که قرار است هفتهٔ آینده به واشینگتن سفر کند، اعلام کرد که در مورد «طرح پیروزی» که او تنظیم کرده است، با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، گفت‌وگو خواهد کرد.

آقای زلنسکی گفت: «بخش اعظم مفاد این طرح به تصمیم او (جو بایدن) بستگی دارد. البته حمایت سایر متحدان نیز مهم است، ولی برخی موارد مشخص در این طرح به میزان حمایت و حسن نیت ایالات متحده بستگی دارد.»

رئیس‌جمهور اوکراین تاکنون محتوای این طرح را اعلام نکرده و فقط به بیان این نکته بسنده کرده است که هدف آن ایجاد وضعیت و شروطی است که مورد قبول کی‌یف باشد.

او افزود: «تمام اجزای این طرح بر اساس تصمیم‌گیری سریع متحدان ما تنظیم شده است. این تصمیم‌ها باید بین اکتبر تا دسامبر گرفته شود و این روند نباید به تأخیر بیفتد.»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، گفته است که این کشور فقط در صورت الحاق مناطق اشغالی اوکراین به خاک روسیه و کنار گذاشتن طرح کی‌یف برای پیوستن به ناتو حاضر است مذاکرات صلح را شروع کند.

در مقابل، رئیس‌جمهور اوکراین بارها تأکید کرده که ارتش روسیه باید از تمامی مناطق اشغالی خارج شود و مرزهای دو کشور باید به دوران پس از فروپاشی اتحاد شوروی بازگردد.

وزارت خارجهٔ روسیه روز جمعه گفت اتحادیهٔ اروپا «عقل خود را از دست داده» و با اختصاص مبالغ بیشتر به کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین به سوی ورشکستگی می‌رود.

با استفاده از آسوشیتدپرس و وب‌سایت رادیوفردا؛ ش.ر/ر.ش
XS
SM
MD
LG