لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۷

طالبان خدمات کنسولی برخی نمایندگی‌های سیاسی افغانستان در جهان را بی‌اعتبار اعلام کرد


تصویری از ورودی سفارت افغانستان در ایتالیا، رُم
تصویری از ورودی سفارت افغانستان در ایتالیا، رُم

وزارت خارجه حکومت طالبان اعلام کرد از این پس اسناد صادرشده در نمایندگی‌های افغانستان در اروپا، کانادا و استرالیا را نخواهد پذیرفت.

این اعلام رسمی در شرایطی صورت می‌گیرد که هنوز دیپلمات‌های دولت قبلی افغانستان ادارهٔ این نمایندگی‌ها را برعهده دارند. نماینده فعلی این کشور در سازمان ملل متحد نیز نمایندهٔ منصوب از سوی دولت اشرف غنی، آخرین رئیس‌جمهور افغانستان پیش از به قدرت‌رسیدن طالبان، در این کشور است.

از زمان به قدرت‌ رسیدن طالبان در افغانستان، هنوز هیچ کشوری حکومت آنان را به رسمیت نشناخته است.

حکومت طالبان این نمایندگی‌ها را متهم می‌کند که به‌رغم درخواست‌های «مکرر» برای تعامل و همکاری با مرکز، آن‌ها با وزارت خارجه «هماهنگ» نیستند و «خودسرانه» فعالیت می‌کنند.

در بیانیه رسمی وزارت خارجه حکومت طالبان که در حساب کاربری این نهاد در شبکه ایکس منتشر شده، آمده است مدارکی را که از سوی نمایندگی‌های افغانستان در لندن، برلین، بلژیک، بن، سوئیس، اتریش، فرانسه، ایتالیا، یونان، لهستان، استرالیا، سوئد، کانادا و نروژ صادر شوند، به رسمیت نخواهد شناخت.

این مدارک شامل «صدور وثایق، برگهٔ عدم مسئوليت، صدور و تمدید گذرنامه و صدور ویزا» اعلام شده است.

در این بیانیه تأکید شده که حکومت طالبان، از این پس مسئولیت اقدامات این نمایندگی‌ها را نخواهد پذیرفت.

وزارت خارجه طالبان در عین حال از شهروندان افغانستان و شهروندان خارجی خواسته برای دسترسی به خدمات کنسولی به نمایندگی‌های سیاسی افغانستان در کشورهای دیگر که از سوی حکومت فعلی اداره می‌شوند، به جز کشورهای اعلام‌شده مراجعه کنند.

از مارس ۲۰۲۳ حکومت طالبان اعلام کرد که تلاش می‌کند کنترل نمایندگی‌های دیپلماتیک این کشور در خارج را دست بگیرد.

در همان زمان ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی این گروه، اعلام کرد که نمایندگان خود را به دست‌کم ۱۴ کشور اروپایی اعزام کرده است.

برخی کشورها از جمله چین و پاکستان، پس از به قدرت‌رسیدن طالبان، فعالیت‌های دیپلماتیک خود در افغانستان را از سر گرفته‌اند.

این خبر در شرایطی اعلام می‌شود که رادیو آزادی، سرویس افغانستان رادیو اروپای آزاد، در گزارشی از نگرانی مهاجران افغان از دیپورت و دشواری‌های روزمرهٔ زندگی در ترکیه خبر داده است.

در این گزارش آمده که پس از تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان در نزدیک به سه سال اخیر، هزاران افغان به ترکیه مهاجرت کرده‌اند.

طبق آمار وزارت کشور ترکیه، بیش از ۶۸ هزار مهاجر افغان در سال ۲۰۲۳ بازداشت شده‌اند.

شمار پناهندگان افغانی که یا موفق به ورود به اروپا می‌شوند و یا پشت دروازه‌های این قاره می‌مانند، نیز کماکان رو به افزایش است.

بر اساس گزارش‌های آسوشیتدپرس، رادیو آزادی و رادیوفردا؛ ب.ب/ ر.ش
XS
SM
MD
LG