لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۹

دونالد ترامپ می‌گوید به رأی دادگاه پرونده «حق‌السکوت» اعتراض خواهد کرد


دونالد ترامپ در واکنش به رأی هیئت منصفه دادگاه کیفری منتهن که موجب می‌شود نام او به عنوان «نخستین رئیس‌جمهور محکوم‌شده» در تاریخ ایالات متحده ثبت شود، اعلام کرد که برای این حکم درخواست تجدید نظر خواهد کرد.

او برای این کار باید تا ۱۱ ژوئیه و تا زمان صدور رأی نهایی توسط قاضی پرونده موسوم به «حق‌السکوت» منتظر بماند.

به گزارش رویترز، او روز جمعه ۱۱ خرداد ماه در یک در سخنرانی در لابی برج «ترامپ» در منهتن، جایی که او در سال ۲۰۱۵ نامزدی اولیه خود را برای ریاست جمهوری اعلام کرد، اعتراض خود به حکم دادگاه کیفری را تکرار کرد.

آقای ترامپ پیشتر و پس از اعلام نظر هیئت منصفه این رای را «مایه ننگ» دانست و محاکمه خود را «محاکمه‌ای تقلبی توسط یک قاضی متخاصم و فاسد» خواند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در واکنش به این اظهارات، زیر سوال بردن احکام مجرمانه و ادعای تقلب در محاکمه توسط دونالد ترامپ را «غیرمسئولانه و خطرناک» دانست

دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده در سخنرانی روز جمعه خود ادعا کرد که محاکمه او تلاشی برای تضعیف او در بازگشت به کاخ سفید بوده است و هشدار داد که این موضوع نشان می‌دهد هیچ آمریکایی از تعقیب قضایی با انگیزه‌های سیاسی در امان نیست.

او ۳۳ دقیقه‌ بدون متن از پیش حاضر شده سخرانی کرد و گفت: اگر آنها [دادگاه کیفری] بتوانند با من این کار را بکنند پس می‌توانند با هر کسی این کار را انجام دهند».

او در عین حال به هیچ یک از سوالات خبرنگاران پاسخ نداد.


۱۲ عضو هیئت منصفه دادگاه منهتن در نیویورک پس از دو روز مشورت و بررسی مستندات این پرونده، رئیس جمهور سابق ایالات متحده را در تمامی ۳۴ مورد اتهامی گناهکار شاختند.

موضوع اصلی در این محاکمه اعلام جرم دادستانی نیویورک است که در آن آقای ترامپ به پرداخت مبلغ ۱۳۰ هزار دلار به استورمی دنیلز، ستاره پورن، مدتی پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ با هدف عدم افشای رابطه جنسی خود با او متهم شده است.

آقای ترامپ در این پرونده به ارتکاب ۳۴ مورد بزهکاری در دستکاری و جعل اسناد تجاری متهم شده است که به گفته دادستانی، هدف آن پنهان کردن پرداخت «حق‌السکوت» بوده است.

پس از اعلام این حکم، تاد بلانش، وکیل دونالد ترامپ در پرونده «حق‌السکوت» تاکید کرد که موکلش به این رای اعتراض خواهد کرد.

ستاد انتخاباتی جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، تنها چند دقیقه پس از رای هیئت منصفه دادگاه دونالد ترامپ، در بیانیه‌ای اعلام کرد که «دونالد ترامپ همیشه به اشتباه فکر می‌کرده است که هرگز با عواقب نقض قانون برای منافع شخصی خود مواجه نخواهد شد» در حالی‌که «هیچ کس بالاتر از قانون نیست».

قاضی تاریخ جلسه صدور رای نهایی دونالد ترامپ را ۱۱ ژوئیه تعیین کرده است.

این تاریخ سه روز پیش از نشست نهایی حزب جمهوری‌خواه برای اعلام رسمی نامزدی دونالد ترامپ به عنوان کاندیدای این حزب در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است.

کارشناسان قانون اساسی آمریکا بر این باورند که محکومیت آقای ترامپ در این پرونده موجب رد صلاحیت او برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و عهده‌داری این مقام در صورت پیروزی در انتخاب نمی‌شود.

XS
SM
MD
LG