لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۷

پس از آمریکا، بریتانیا هم به اوکراین سامانه موشکی دوربرد می‌فرستد


سامانه موشک چندپرتابی ام۲۷۰ بریتانیا
سامانه موشک چندپرتابی ام۲۷۰ بریتانیا

به‌رغم هشدار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، به آمریکا و کشورهای غربی در مورد ارسال موشک‌های دوربرد به اوکراین، بریتانیا اعلام کرد که در هماهنگی با اقدام آمریکا سامانه موشکی دوربرد ام۲۷۰ به اوکراین می‌فرستد.

به گزارش خبرگزاری رویترز در روز دوشنبه ۱۶ خرداد، دولت بریتانیا سامانه‌های موشکی چندپرتابی ام۲۷۰ را در اختیار ارتش اوکراین قرار می‌دهد که می‌توان آن‌ها را به سوی اهداف تا فاصله ۸۰ کیلومتری شلیک کرد.

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، با بیان این‌که حمایت این کشور از اوکراین با تغییر تاکتیک‌های روسیه تغییر می‌کند، افزود سامانه‌های موشکی اهدایی کشورش به اوکراین مشابه سامانه‌هایی است که ایالات متحده به اوکراین می‌فرستد.

این سامانه‌های موشکی با قابلیت پرتاب چندگانه، به‌گفته آقای والاس، این امکان را به اوکراین می‌دهد که «در برابر استفاده وحشیانه روسیه از توپخانه‌های دوربرد برای با خاک یکسان کردن شهرها» بهتر از خود دفاع کند.

ارسال این سامانه‌های موشکی دوربرد از بریتانیا به اوکراین چند روز پس از آن اعلام می‌شود که دولت آمریکا از فرستادن سامانه‌های موشکی پیشرفته‌ به این کشور خبر داده بود.

دولت جو بایدن دهم خرداد ضمن اعلام این خبر افزود که این موشک‌ها سلاحی حیاتی است که رهبران اوکراین از آغاز حمله نظامی روسیه به این کشور خواستار آن بوده‌اند.

در مقابل، مسکو هشدار داده است که ارسال جنگ‌افزار غربی به اوکراین صرفاً در آتش جنگ می‌دمد و تغییری در مسیر آن‌چه کرملین «عملیات ویژه نظامی» در خاک اوکراین خوانده، ایجاد نخواهد کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، روز یک‌شنبه ۱۵ خرداد در مصاحبه با تلویزیون دولتی روسیه تهدید کرد که اگر غرب به کی‌یف جنگ‌افزار دوربرد بدهد، «به اهدافی در اوکراین حمله خواهیم کرد که هنوز آن‌ها را هدف قرار نداده‌ایم.»

رئیس‌جمهوری روسیه مشخص نکرد که ارتش او ممکن است به چه اهداف جدیدی حمله کند، اما دولت ایالات متحده گفته است تنها سلاح‌هایی را در اختیار اوکراین می‌گذارد که بتواند از خود در برابر حملات توپخانه روس‌ها دفاع کند و نه سلاح‌هایی که بتوان با آن‌ها خاک روسیه را هدف قرار داد و منجر به تشدید جنگ شود.


یک نوع از سامانه‌های موشکی پیشرفته‌ای که ایالات متحده روانه اوکراین می‌کند، سامانه موشکی چندپرتابی هیمارْس با برد حدود ۸۰ کیلومتر است که می‌تواند به‌طور هم‌زمان چندین موشک هدایت‌شونده دقیق را پرتاب کند.

این سامانه که نمونه شبیه آن را بریتانیا نیز در اختیار ارتش اوکراین قرار خواهد داد، از سیستم‌های مورد استفاده کنونی در ارتش‌های روسیه و اوکراین بُرد و دقت بیشتری دارد.

در حال حاضر میدان اصلی جنگ اوکراین در سیویرودونتسک است که روسیه اخیراً نیروهای خود را در آن‌جا متمرکز کرده‌ و مقامات اوکراین می‌گویند در نتیجه یک ضد حمله نیمی از این شهر را بازپس گرفته‌‌اند.

با این حال، وزارت دفاع بریتانیا، در تازه‌ترین خبر اعلام کرد که گذشته از درگیری‌های شدید در سیویرودونتسک، نیروهای روسیه به سمت اسلوویانسک پیشروی کرده‌اند.

تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در بیش از سه ماه گذشته، ده‌ها هزار تن کشته بر جای گذاشته و میلیون‌ها نفر را از خانه و کاشانه خود آواره کرده است. این بحران همزمان اقتصاد جهانی و به‌ویژه صادرات مواد غذایی به کشورهای فقیر را نیز با اخلال مواجه کرده است.

اوکراین ادعا می‌کند که روسیه تا کنون بیش از ۳۱ هزار نظامی خود را در این جنگ از دست داده‌ است. بنا به اعلام ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین، تلفات زرهی و تسلیحاتی روسیه نیز تا کنون شامل ۱۳۸۶ تانک، ۳۴۰۰ خودرو زرهی، ۶۹۰ سامانه توپخانه، ۲۰۹ سامانه موشکی چندپرتابی، ۵۵۱ موشک کروز، ۹۶ سامانه پدافند هوایی، ۲۱۱ هواپیما، ۱۷۶ بالگرد و ۱۳ فروند قایق بوده است.

مسکو این ادعاها را رد می‌کند، اما آمار و گزارش دقیقی هم از تلفات خود ارائه نداده است.

با استفاده از رویترز و وب‌سایت رادیو فردا؛ ر.ش / پ.پ
XS
SM
MD
LG