لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۰

جو بایدن اخراج اتباع لبنانی از آمریکا را به تعویق انداخت


جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، با اشاره به شرایط انسانی در جنوب لبنان در بحبوحه تنش بین اسرائیل و حزب الله گفت که ایالات متحده دستور خروج برخی از شهروندان لبنانی از کشور را به تعویق می‌اندازد.

به گزارش رویترز، بر اساس یادداشتی که روز جمعه پنجم مرداد ماه جو بایدن به وزارت امنیت داخلی فرستاده است، صدور این تعلیق ۱۸ ماهه به شهروندان لبنانی اجازه می‌دهد تا با حق کار در آمریکا بمانند.

رئیس جمهور آمریکا در این یادداشت نوشته‌ است: به دلیل تنش میان حزب‌الله و اسرائیل، شرایط بشردوستانه در جنوب لبنان به شکل چشمگیری بدتر شده است.

او گفته است: «تمرکز من بر تنش‌زدایی و بهبود شرایط بشردوستانه است، اما همچنان بسیاری از غیرنظامیان در خطر هستند؛ بنابراین، من دستور دادم اخراج برخی از اتباع لبنانی که در ایالات متحده حضور دارند، به تعویق بیافتد».

حزب‌الله از یک روز پس از حمله گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل در ۱۵ مهر که منجر به جنگ ارتش اسرائیل در غزه شده، نبردی به موازات جنگ غزه را دنبال کرده و روزانه راکت و پهپادهای انفجاری به سوی اسرائیل شلیک می‌کند.

بر اساس گزارش رویترز، جنگ در لبنان منجر به کشته شدن بیش از ۱۰۰ غیرنظامی و بیش از ۳۰۰ جنگجوی حزب‌الله شده است و سطوحی از ویرانی در شهرها و روستاهای مرزی لبنان را به بار آورده که از زمان جنگ با اسرائیل در سال ۲۰۰۶ بی‌سابقه است.

در طرف اسرائیلی نیز، ۱۰ غیرنظامی اسرائیلی، یک کارگر کشاورز خارجی و ۲۰ سرباز اسرائیلی کشته شده‌اند.

ده ها هزار نفر از در دو سوی مرز مجبور به جابجایی شده‌اند.

در هفته‌های گذشته نگرانی از تبدیل حملات روزانه میان حزب‌الله با ارتش اسرائیل در مرزهای شمال اسرائیل و جنوب لبنان به یک جنگ گسترده، آمریکا، اروپا و کشورهای منطقه را به دادن هشدار به طرفین کشاند و دولت‌های بسیاری از روی نگرانی هزاران شهروند خود را به خروج فوری از لبنان فرا خواندند.

اسرائیل با بیان اینکه آمادگی‌های لازم را برای عملیات گسترده‌تر در دست اجرا دارد تأکید می‌کند که هنوز دربارهٔ این موضوع «تصمیمی» نگرفته است. در مقابل حزب‌الله نیز با تأکید بر اینکه خواستار جنگ با اسرائیل نیست، از آمادگی خود در صورت بروز جنگ خبر داده است.

حزب الله یک گروه شبه نظامی و از قدرتمندترین نیروهای نظامی و سیاسی در لبنان است که از سوی جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌شود.

XS
SM
MD
LG