لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۹

مجلس نمایندگان آمریکا یک میلیارد دلار کمک نظامی اضافی به اسرائیل را تصویب کرد


مجلس نمایندگان آمریکا بامداد پنج‌شنبه ۱۹ اسفند اعطای یک میلیارد دلار دیگر کمک نظامی به ارتش اسرائیل را تصویب کرد.

به گزارش اسرائیل‌هیوم و تایمز اسرائیل، کمک جدید به عنوان بودجه اضطراری برای تجهیز سامانه «گنبد آهنین» به راکت‌های جدید‌ به‌کار خواهد رفت.

این کمک علاوه بر سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار کمک نظامی سالانه است که آمریکا به اسرائیل اختصاص می‌دهد.

غیر از این ارقام، آمریکا از زمان دولت باراک اوباما سالانه نیم میلیارد دلار دیگر در لایحه «دفاع موشکی اسرائیل» به این کشور اعطا می‌کند.

بدین‌ترتیب کل کمک نظامی آمریکا به اسرائیل در سال ۲۰۲۲ به پنج میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار افزایش یافته است.

اسرائیل در عملیات نظامی بهار امسال علیه غزه بخش بزرگی از ذخیره راکتی سامانه «گنبد آهنین» را برای رهگیری و خنثی کردن هزاران راکتی که شبه‌نظامیان فلسطینی به سوی شهرهای مختلف اسرائیل شلیک کردند، به‌کار برده بود.

جنگ بهار امسال بر سر درگیری در محله شیخ جراح در شرق اورشلیم، بیت‌المقدس، آغاز شد و به ۱۱ روز بحران نظامی بین ارتش اسرائیل و سازمان‌های مسلح فلسطینی در غزه تبدیل شد.

اسرائیل بلافاصله در پایان آن عملیات، برای تامین ذخیره راکتی سامانه از آمریکا درخواست کمک مالی کرد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در دیدار مهرماه امسال با نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، گفت که «کاملا از پر کردن دوباره ذخیره راکتی این سامانه حمایت می‌کند».

کمک جدید برای اسرائیل در چارچوب بودجه سال ۲۰۲۲ آمریکا تصویب شد. حامیان اسرائیل اطمینان داده‌اند که مجلس سنا هفته آینده این کمک را تایید خواهد کرد و پس از امضای رئیس‌جمهوری آمریکا، به قانون تبدیل می‌شود.

شماری از اعضای دموکرات کنگره آمریکا، که برخی از آن‌ها انتقادهایی را از اسرائیل بیان می‌کنند، حدود شش ماه پیش خواهان حذف کمک یک میلیارد دلاری اضافی به اسرائیل شده بودند. مخالفت آن‌ها منجر به تاخیر در اعطای این کمک به اسرائیل شد.

نفتالی بنت روز پنج‌شنبه در توئیتی با تقدیر از جو بایدن، نوشت که او «به قول خود عمل کرد».

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، نیز در صفحه توئیتر خود نوشت که رئیس‌جمهوری آمریکا «حمایت خلل‌ناپذیر» خود از امنیت اسرائیل را نشان داد و تصمیم مجلس نمایندگان، به اسرائیل امکان می‌دهد که از امنیت مردم خود بهتر دفاع کند.

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، هم تصمیم مجلس نمایندگان را «گواه دیگری بر روابط راهبردی» دو کشور دانست. آقای لاپید بویژه از نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، قدردانی کرد.

خانم پلوسی در صدر یک هیات از اعضای مجلس نمایندگان، شامل نمایندگان هر دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات، در روزهای گذشته از اسرائیل دیدار کرده و قول داده بود که درخواست کمک جدید نظامی به اسرائیل تصویب شود.

ایپک، لابی حامی اسرائیل در واشینگتن، نیز در بیانیه‌ای نوشت که «اسرائیلِ قوی آمریکا را نیز امن‌تر می‌کند».

XS
SM
MD
LG