لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۶

آمریکا ایران را مسئول حملات سایبری به کارزارهای انتخاباتی اعلام کرد


سه نهاد اطلاعاتی آمریکا با اعلام اینکه ایران در پشت حملات سایبری به ستادهای انتخاباتی در این کشور بوده است، این اقدام را بخشی از مداخله گسترده‌تر جمهوری اسلامی دانستند.

این موضوع شامگاه دوشنبه ۲۹ مرداد در بیانیه مشترک اداره تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی)، دفتر مدیر اطلاعات ملی، و آژانس امنیت سایبری و زیرساخت آمریکا اعلام شد.

این سه نهاد اطلاعاتی با تاکید بر اینکه «ایران به دنبال ایجاد اختلاف و تضعیف اعتماد به نهادهای دموکراتیک» در ایالات متحده است، در این بیانیه مشترک نوشته‌اند: «ما شاهد فعالیت‌های تهاجمی فزاینده‌ای از سوی ایران طی این دوره انتخابات بوده‌ایم».

در این بیانیه تصریح شده است که جامعه اطلاعاتی آمریکا عملیات سایبری اخیر علیه ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه، را کار ایران می‌داند.

ستاد آقای ترامپ ۲۰ مرداد ضمن اعلام هک شدن مکاتبات داخلی خود، آن را به حکومت ایران نسبت داد.

پس از آن نیز روزنامه واشینگتن‌پست گزارش داد که هکرهای وابسته به حکومت ایران چند ماه قبل برای نفوذ سایبری به ستاد انتخاباتی بایدن - هریس تلاش کرده بودند.

اف‌بی‌آی در آن زمان اعلام کرده بود که در حال تحقیق درباره این خبرها است.

سه نهاد اطلاعاتی آمریکا در بیانیه مشترک خود با اشاره به ارزیابی قبلی مبنی بر اینکه حکومت ایران این دوره از انتخابات آمریکا را دارای اهمیت می‌داند، تاکید کرده است که فعالیت‌های سایبری ایران عموم شهروندان آمریکا و همچنین کارزارهای انتخاباتی را هدف گرفته است.

بر اساس این بیانیه، هدف ایران از این تهاجم سایبری نه تنها ایجاد اختلاف در جامعه آمریکا، بلکه شکل دادن به نتیجه انتخابات با توجه به تاثیری است که می‌تواند بر امنیت ملی ایران داشته باشد.

بیانیه نهادهای اطلاعاتی آمریکا کمتر از دو هفته پس از آن منتشر می‌شود که کارشناسان مایکروسافت اعلام کردند هکرهای مرتبط با جمهوری اسلامی در ماه ژوئن تلاش کرده‌اند به حساب یک «مقام عالی‌رتبه» در کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نفوذ کنند.

بر اساس گزارش کارشناسان مایکروسافت، «گروهی که توسط واحد اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اداره می‌شود، یک ایمیل فیشینگ هدفدار به یکی از مقامات عالی‌رتبه در ستاد انتخاباتی ریاست‌ جمهوری ارسال کرده» و «گروه دیگری مرتبط با سپاه، یک حساب کاربری دولتی در سطح ایالت با حداقل مجوز دسترسی را به خطر انداخته است».

همچنین گوگل در گزارش مستقلی اعلام کرد که یک گروه ایرانی مرتبط با سپاه پاسداران تلاش کرده است حساب‌های جیمیل ده‌ها نفر از افراد مرتبط با جو بایدن و دونالد ترامپ نفوذ کند.

دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل در همه این موارد واکنش مشابی نشان داد و گفت: «دولت ایران هیچ هدف و انگیزه‌ای برای دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ندارد».

با این حال جمعه گذشته نیز شرکت «‌اوپن‌ای‌آی» گفت یک کارزار نفوذ ایرانی را شناسایی و از بین برده است که از چت‌جی‌پی‌تی، فناوری هوش مصنوعی مولد این شرکت، برای انتشار اطلاعات نادرست آنلاین، از جمله مطالب مرتبط با انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا استفاده می‌کرد.

به گفته این شرکت، برخی اپراتورها تلاش کرده‌اند از طریق چت جی‌پی‌تی برای ایجاد داستان‌های خبری جعلی طولانی و همچنین نوشتن نظرات به منظور انتشار در رسانه‌های اجتماعی استفاده کنند.

شرکت ایکس و شرکت متا (مالک اینستاگرام و فیس‌بوک) هنوز درباره فعالیت و بسته شدن این حساب‌ها ابراز نظر نکرده‌اند، اما اوپن‌ای‌آی می‌گوید گه به نظر می‌رسد این حساب‌ها در شبکه‌های اجتماعی ایکس و اینستاگرام دیگر فعال نیستند

XS
SM
MD
LG