لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۴

یک کشتی در سواحل یمن«از نزدیک» با ۳ موشک مورد حمله قرار گرفت


عکس آرشیوی است
عکس آرشیوی است

منابع امنیتی دریایی و کشتیرانی می‌گویند یک کشتی حمل و نقل با پرچم جزایر مارشال در سواحل یمن پس از هدف قرار گرفتن با سه موشک، دچار آب‌گرفتگی شد.

شرکت امنیتی بریتانیایی آمبرلی روز سه‌شنبه هشتم خرداد ماه اعلام کرد که این کشتی ابتدا درخواست کمک کرده و گفته است که به انبار بار آن آسیب وارد شده است. سپس حدود ۵۴ مایلِ دریایی، در جنوب غربی بندر الحدیده یمن آب وارد آن شده است.

منابع کشتیرانی یونان می‌گویند که این کشتی با نام «لاکس» عازم امارات متحده عربی بوده اما حالا برای ارزیابی میزان خسارت وارد شده به آن به سوی یک بندر نزدیک در حال حرکت است.

همزمان سازمان تجارت دریایی بریتانیا (UKMTO) نیز روز سه شنبه اعلام کرد که گزارشی از یک حادثه در ۳۱ مایلِ دریایی در جنوب غربی الحدیده دریافت کرده است.

این سازمان نیز گفته که کشتی مورد نظر، پس از اینکه با موشک مورد اصابت قرار گرفته آسیب دیده اما خدمه کشتی در امنیت‌اند و کشتی نیز به سمت یک بندر نزدیک در حرکت است.

سازمان تجارت دریایی بریتانیا همچنین تاکید کرده که موشک‌ از نزدیک به کشتی اصابت کرده است.

رویترز که این گزارش را منتشر کرده می‌گوید٬ شرکت یونانی «مدیریت کشتی گرهل» که کاربری این کشتی را برعهده دارد، به درخواست‌ها برای ابراز نظر در این‌باره پاسخی نداده است.

منابع رسمی هنوز اعلام نکرده‌اند که این کشتی از سوی چه گروهی مورد اصابت موشک قرار گرفته اما حوثی‌های یمن از نوامبر ۲۰۲۳ به طور مکرر حملات پهپادی و موشکی را در منطقه دریای سرخ آغاز کرده‌ و سپس این حملات را به اقیانوس هند گسترش داده‌اند.

یمن دارای دو ساحل غربی در کرانهٔ دریای سرخ و ساحل جنوبی در کرانهٔ دریای عرب است.

گروه شبه نظامی حوثی‌ها که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران‌اند ادعا می‌کنند حملات خود را در راستای حمایت از فلسطینیان انجام می‌دهند.

به سه کشتی در اقیانوس هند و دریای سرخ و همچنین دو ناو آمریکایی در دریای سرخ حمله کرده‌اند.

یک روز پیشتر نیز، یحیی سریع، سخنگوی شبه نظامیان حوثی‌، در گفت‌وگویی تلویزیونی بدون بیان زمان دقیق این حملات مدعی شد که این گروه با موشک کشتی‌ها و با پهپاد، ناوشکن‌های آمریکایی را هدف قرار داده است.

این گروه شبه نظامی کشتی‌های هدف گرفته شده، «لارگو دِزِرت» و «ام‌اس‌سی مِچِلا» در اقیانوس هند و «مینِروا لیسا» در دریای سرخ بوده‌اند، اما اشاره‌ای به نام ناوشکن‌های آمریکایی نکردند.

XS
SM
MD
LG