لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۶

ادعای حوثی‌های یمن درباره حمله به دو ناوشکن آمریکایی و سه کشتی


حوثی‌های یمن، گروه شبه نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، می‌گویند به سه کشتی در اقیانوس هند و دریای سرخ و همچنین دو ناو آمریکایی در دریای سرخ حمله کرده‌اند.

یحیی سریع، سخنگوی شبه نظامیان حوثی‌، روز دوشنبه هفتم خرداد ماه در گفت‌وگویی تلویزیونی بدون بیان زمان دقیق این حملات مدعی شد که این گروه با موشک کشتی‌ها و با پهپاد، ناوشکن‌های آمریکایی را هدف قرار داده است.

به گزارش رویترز، این گروه که حملات خود را در همبستگی با فلسطینیان در جنگ غزه با اسرائیل توصیف می‌کنند، گفته‌اند که کشتی‌های هدف گرفته شده، «لارگو دِزِرت» و «ام‌اس‌سی مِچِلا» در اقیانوس هند و «مینِروا لیسا» در دریای سرخ بوده‌اند، اما اشاره‌ای به نام ناوشکن‌های آمریکایی نکرده‌اند.

هنوز شرکت‌های کشتیرانی یا ارتش آمریکا به این ادعا واکنش نشان نداده‌اند.

یحیی سریع، جمعه چهارم خرداد ماه نیز در یک سخنرانی تلویزیونی مدعی شده بود که نیروهای حوثی به سه کشتی «یانیس» در دریای سرخ، «اسکس» در دریای مدیترانه و «ام‌اس‌سی الکساندرا» در دریای عرب حمله کرده‌اند.

او گفت که کشتی اسکس که «در حال نقض قانون ممنوعیت ورود کشتی‌ها به بنادر فلسطین بود، با شماری موشک در دریای مدیترانه هدف قرار گرفت».

حوثی‌ها از ماه نوامبر ۲۰۲۳ حملات پهپادی و موشکی متعددی را در منطقه دریای سرخ انجام داده‌اند و بعدا این حملات را به اقیانوس هند نیز گسترش دادند. آن‌ها اعلام کرده‌اند که به هر کشتی‌ای که به سمت بنادر اسرائیلی حرکت کند، حتی در دریای مدیترانه، حمله خواهند کرد.

این حملات، شرکت‌های حمل و نقل را مجبور کرده مسیر حمل بار خود را به مسیرهای طولانی‌تر و گران‌تر در اطراف جنوب آفریقا تغییر دهند.

همچنین این حملات به نگرانی‌ها از گسترش جنگ اسرائیل-حماس و بی‌ثباتی بیشتر در منطقه خاورمیانه دامن زده است.

در تلافی این حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها، ایالات متحده و بریتانیا حملاتی را علیه اهداف آن‌ها انجام داده‌اند.

XS
SM
MD
LG