لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۱

پایان کار «شورای راهبری»؛ ظریف: از زنان و اقوام و مذاهب هم پیشنهاد شده‌اند


محمدجواد ظریف رئیس «شورای راهبری» انتخاب وزرای دولت چهاردهم
محمدجواد ظریف رئیس «شورای راهبری» انتخاب وزرای دولت چهاردهم

هم‌زمان با مراسم تحلیف مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور جدید ایران، محمدجواد ظریف، رئیس «شورای راهبری» انتخاب وزیران دولت چهاردهم، از پایان کار این شورا خبر داد. این شورا مسئول گزینش افراد برای کابینه آتی دولت بود.

آقای ظریف روز سه‌شنبه با انتشار پیامی در شبکه ایکس گفت: «دیشب، دوشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۳، آخرین جلسهٔ شورای راهبری برگزار شد و این شورا به کارش پایان داد. این شورا در بیش از ۳۰ جلسهٔ نیم‌روزی توانست برای هر کرسیِ کابینه پیشنهادهای کمیته‌ها و شخصیت‌های ملی به رئیس جمهور را ارزیابی شاخص‌محور کند و بعد از گفت‌وگوهای تفصیلی و نظرخواهی مخفی گزینه‌های برتر را به رئیس جمهور معرفی کند».

آقای ظریف در ادامه گفته است که در پیشنهادهای ارائه‌شده به رئیس‌جمهور شماری از «جوانان و زنان توانا و شایستگانِ اقوام و مذاهب» حضور دارند.

پیشتر آقای پزشکیان نیز از تبعیض قومیتی و مذهبی برای تصدی پست‌های کلیدی انتقاد کرده و خواستار مشارکت همه اقشار در اداره کشور شده بود.

آقای ظریف توضیح بیشتری در این زمینه نداد، اما گفت خروجی نهایی فرایند پیشنهاد کابینه به رئیس‌جمهور در مجموع با رضایت او همراه بوده است.

آقای پزشکیان ۵ مردادماه گفته بود فهرست کابینه خود را نزد علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی می‌برد تا با «هماهنگی و مشورت» او به مجلس معرفی کند.

اگرچه اکثریت نمایندگان مجلس از جناح اصولگرا و مخالف پزشکیان و رویکرد اصلاح‌طلبانه او هستند، علی خامنه‌ای مجلس و قوه قضائیه را به «همراهی با دولت» فراخوانده و گفته است «موفقیت رئیس‌جمهور و دولت جدید، موفقیت همه ماست.»

به‌رغم اظهارات یک هفته پیش رهبر جمهوری اسلامی، حسین شریعتمداری نماینده رهبر در روزنامه کیهان، سه روز پیش به شورای راهبری تاخت و طی مقاله‌ای نوشت: «اکثر اعضای شورای راهبری و کمیته‌های زیرمجموعه آن کسانی هستند که در کارنامه و سوابق خود همراهی با سرویس‌های اطلاعاتی دشمن، محکومیت‌های امنیتی، دفاع از همجنس‌گرایی، همسویی با مثلث آمریکا و انگلیس و اسرائیل در فتنه‌ها و آشوب‌ها» را دارند.

او مشخصاً نامی در مقاله خود ذکر نکرده، اما علی تاجرنیا، سمیه توحیدلو و محمدرضا جلایی‌پور از جمله افرادی هستند که در شورای راهبری حضور دارند و پیشینه بازداشت بعد از اعتراضات ۱۳۸۸ موسوم به «جنبش سبز» را دارند.

XS
SM
MD
LG