لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۱

اعتراضات ایران؛ ادامه بازداشت فعالان صنفی و سیاسی در شهرهای مختلف


بازدید دادستان کل کشور از زندان فشافویه که بر اساس گزارش‌ها صدها نفر از معترضین در آن زندانی هستند.
بازدید دادستان کل کشور از زندان فشافویه که بر اساس گزارش‌ها صدها نفر از معترضین در آن زندانی هستند.

همزمان با گزارش‌ها درباره ادامه بازداشت تعدادی از فعالان دانشجویی و سیاسی، نیروی انتظامی روز شنبه دوم آذر از بازداشت ۱۸۰ نفر از به گفته این نیرو، «لیدرهای اصلی» اعتراضات اخیر خبر داد.

در همین حال دادستان کل ایران در بازدید از زندان فشافویه در جنوب تهران گفت که تعدادی از «راهبران یا لیدر‌ها دستگیر شده‌اند و برخی نیز در رصد دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی هستند».

روز جمعه نیز ​سخنگوی قوه قضائیه خبر داده بود که حدود ۱۰۰ نفر از به گفته او، «لیدرها، سردسته‌ها و عوامل اصلی» اعتراضات در نقاط مختلف کشور توسط سپاه پاسداران بازداشت شدند.

غلامحسین اسماعیلی همچنین گفته بود که «جمع قابل توجهی به مراتب بیش از این تعداد از ناحیه وزارت اطلاعات شناسایی و تعدادی از آنها بازداشت شدند و یا در شرف بازداشت هستند».

آقای اسماعیلی روز چهارشنبه از «غربالگری» بازداشتی‌ها و «بازداشت هوشمند» معترضان خبر داده بود.

در همین حال از روز چهارشنبه موج بازداشت فعالان سیاسی و دانشجویی در استان‌های ایران آغاز شده و بر اساس گزارش‌ها ۵۰ دانشجوی دانشگاه تهران بازداشت شده‌اند.

روز شنبه نام تعدادی از فعالان دانشجویی بازداشت شده‌ از جمله ابراهیم گرانمایه پور، دانشجوی معماری دانشگاه تهران و ابوالفضل فتح‌نژاد، فعال صنفی و دانشجوی دانشگاه تهران، منتشر شد.

همچنین گزارش‌هایی درباره ادامه بازداشت‌ها در تعدادی از استان‌های ایران از جمله خوزستان و کردستان منتشر شده است.

در همین حال شبکه حقوق بشر کردستان خبر داد که روز جمعه «نیروهای امنیتی ده‌ها شهروند بازداشتی را تحت تدابیر شدید امنیتی از بازداشتگاه اداره اطلاعات مریوان به مکان نامعلومی منتقل کردند».

به گفته این منبع، «به دلیل آمار بالای بازداشتی‌ها و کمبود سلول در بازداشتگاه اداره اطلاعات مریوان، ده‌ها تن از این شهروندان را سوار بر دو کانتینر سربسته کرده و از ساختمان اداره اطلاعات به مکان دیگری منتقل کرده‌اند».

مقامات جمهوری اسلامی تعداد کل بازداشت‌شدگان اعتراضات به افزایش قیمت بنزین را اعلام نکرده‌اند، اما گزارش‌های پراکنده مقامات رسمی و نهادهای حقوق بشری حکایت از بازداشت ۴۸۰۰ نفر در ۱۲ استان ایران دارد.

دادستان عمومی و انقلاب تهران نیز روز شنبه از زندان فشافویه بازدید کرد.

به گفته خبرگزاری صداوسیما، افراد بازداشت شده در این زندان «بیشتر جوانان حدود ۲۰ ساله بودند که عمده آن‌ها در منطقه تهرانسر، چهارراه ولیعصر، شهریار، ملارد و اطراف دانشگاه تهران دستگیر شده بودند».

بر اساس گزارش‌ها در شهرهای استان تهران درگیری شدیدی بین نیروهای امنیتی و معترضان رخ داده است.

در همین حال بر اساس گزارش رادیو فردا در این شهرها حداقل ۱۴ نفر کشته شده‌اند.

تصاویر منتشر شده در رسانه‌های ایران در روز شنبه نشان می‌دهد که دست و پای تعدادی از بازداشت‌شدگان در زندان فشافویه شکسته است. به نظر می‌رسد که این افراد در اعتراضات، شدیدا توسط ماموران امنیتی ضرب‌وشتم شده‌اند.

جعفر منتظری، دادستان کل کشور، در بازدید از زندان گفت: «مقرر شد تعدادی از دستگیرشدگان که مرتکب تخلف و جرمی نشده‌اند، در اولین فرصت آزاد شوند و آن‌هایی که مرتکب جرم شدند درجه‌بندی شوند و آن‌ها که جرایم کمتری دارند و مرتکب جرایم مهمی نشده‌اند، تعیین تکلیف شوند و با کسانی که جرایم سنگین مرتکب شده‌اند در چارچوب قوانین و مقررات برخورد شود».

سخنان آقای منتظری درباره آزاد شدن «افراد بی‌گناه» در حالی است که پیش از این در شبکه‌های اجتماعی گزارش‌هایی درباره بازداشت «فله‌ای» افراد حاضر در خیابان‌ها در جریان اعتراضات منتشر شده است.

دادستان کل کشور همچنین گفت که «قطعاً دستگاه قضایی با عوامل اصلی برخورد قاطع خواهد کرد».

در روزهای گذشته نیز رهبر، رئیس‌جمهور، رئیس قوه قضائیه و دیگر مقامات جمهوری اسلامی شدیدا معترضان را تهدید کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG