لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۶

شورای امنیت خواستار آتش بس فوری در یمن شد


نیروهای وفادار به دولت قانونی یمن (عکس از آرشیو)
نیروهای وفادار به دولت قانونی یمن (عکس از آرشیو)

شورای امنیت سازمان ملل متحد چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ضمن درخواست آتش بس فوری در یمن تاکید کرد که تنها یک راه حل سیاسی و آتش بس پایدار می‌تواند به جنگ شش ساله در این فقیرترین کشور عرب پایان دهد.

شورای امنیت ضمن در خواست آتش بس فوری، عملیات شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران برای تصرف مارب را عامل تشدید درگیری‌ها دانسته است.

گفته می‌شود، عملیات نظامی شبه نظامیان حوثی در مآرب جان بیش از یک میلیون نفر را در معرض خطر قرار داده است.

به گزارش رویترز، بیانیه شورای امنیت پس از نشست با مارتین گریفیتس، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور یمن صادر شد.

مارتین گریفیتس در گزارش خود درباره تحولات یمن به شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد، نمیٔ‌توانم به اندازه کافی تأکید کنم که عملیات یک سال گذشته شبه نظامیان حوثی در مآرب به طور «حیرت‌انگیز باعث تلفات جانی، از جمله برای کودکان شده است، کسانی که بیرحمانه در میانه میدان جنگ گرفتار شده‌اند.»

مارتین گریفیتس تصریح کرد، آوارگان جنگی در مآرب با ترس از جان خود به زندگی ادامه می‌دهند و عملیات نظامی (شبه نظامیان حوثی) تاکنون تلاش‌های صلح را مختل کرده است.

در حالی عملیات نظامی شبه نظامیان حوثی برای تصرف استان نفت خیز مآرب تشدید شده است که تلاش‌های بین المللی و منطقه‌ای برای پایان دادن به جنگ افزایش یافته است.

مارتین گریفیتس هشدار داد، با تداوم عملیات نظامی در مارب، خطرات برای ثبات و انسجام اجتماعی یمن افزایش می‌یابد.

او اضافه کرد، حتی ممکن است (این عملیات نظامی) به انتقال درگیری به مناطق دیگر در یمن منجر شود، از جمله به مناطقی تاکنون از این درگیری به دور بوده‌اند. یمن کشور ناپایداری است و به راحتی بی ثبات می‌شود.

مارتین گریفیتس ضمن ابراز نگرانی نسبت به پیامدهای عملیات نظامی شبه نظامیان حوثی در مارب تصریح کرد، پیروزی نظامی فقط به دور بعدی خشونت و بی ثباتی دامن می‌زند.

نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور یمن در ادامه گفت، یمن تنها با مشارکت فراگیر همه گرو‌ه‌های سیاسی و جریان‌ها به طور موثر اداره خواهد شد.

مارک لوکوک، مدیر امور بشردوستانه سازمان ملل به شورای امنیت هم گفت، حدود ۲۵ هزار نفر از مناطق جنگی در مارب گریخته اند، کسانی که برای بار دو و یا سوم است مجبور می شوند خانه و کاشانه را بگذارند و فرار کنند.

مارک لوکوک هشدار داد اگر جنگ در مارب متوقف نشود، نهادهای امدادی معتقدند در ماه‌های آینده ۳۸۵ هزار نفر مجبور ترک منطقه خواهند شد.

شبه نظامیان حوثی‌ یمن از سال ۹۴ بر بخش‌های زیادی از این کشور به‌ویژه صنعا، پایتخت، تسلط پیدا کرده‌اند. دولت قانونی یمن که در عدن، جنوب کشور، مستقر است از مارس ۲۰۱۵ با همکاری یک ائتلاف نظامی به رهبر عربستان وارد جنگ با حوثی‌ها شده است.

جنگ یمن که از آن به عنوان جنگ نیابتی ایران و عربستان سعودی یاد می‌شود، در طول شش سال گذشته به یکی از پیچیده‌ترین بحران‌ها در منطقه و در عرصه بین‌المللی تبدیل شده است.

جنگ یمن تاکنون بیش از ۱۳۰ هزار کشته برجای گذاشته است، از جمله ۱۳ هزار غیرنظامی که به‌دلیل حملات هوایی جان خود را از دست داده‌اند. ده‌ها هزار کودک نیز به دلیل قحطی جان باخته‌اند.

یمن با بزرگترین بحران بشری در زمینه قحطی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG