لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۹

دیده‌بان حقوق بشر: پلیس در غرب چین از افرادی که قرآن داشته باشند بازجویی می‌کند


کاشغر، منطقه خودمختار سین‌کیانگ در غرب چین
کاشغر، منطقه خودمختار سین‌کیانگ در غرب چین

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که مسلمانان سین‌کیانگ چین از سوی دولت این کشور «صرفاً به دلیل انجام امور دینی خود» به‌عنوان «افراط‌گرایان خشن» معرفی می‌شوند.

بر اساس تحقیقات پزشکی قانونی دیده‌بان حقوق بشر، مقامات چینی «۵۰ هزار فایل چندرسانه‌ای» را به عنوان فایل‌های «مشکل‌دار» و مصداق «افراط‌گرایی خشونت‌آمیز» فهرست کرده و با بازرسی تلفن‌های همراه اویغورها به دنبال کشف این فایل‌ها بر روی موبایل شهروندان اویغور هستند.

در این فهرست در کنار موارد زیادی که مربوط به محتوای تولیدشده توسط گروه داعش است، مواد آموزشی رایج دین اسلام مانند اپلیکیشن‌های قرائت قرآن و غیره نیز گنجانده شده است.

به نوشته این گزارش، همراه داشتن فایل‌ها یا اپلیکیشن‌های قرآن کافی است تا فرد مورد بازجویی پلیس قرار بگیرد.

تحقیقات دیده‌بان حقوق بشر نشان داده است که پلیس چین طی ۹ ماه، از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸، نزدیک به ۱۱ میلیون بار جستجو انجام داده و در مجموع از ۱.۲ میلیون تلفن همراه در ارومچی، مرکز سین‌کیانگ، بازرسی کرده است. شهر ارومچی ۳.۵ میلیون نفر جمعیت دارد.

جستجوهای دیده‌بان حقوق بشر نشان داده که در مجموع پلیس چین در تلفن‌های حدود ۱۴۰۰ ساکن ارومچی مواردی پیدا کرده است که با فهرست یادشده تطابق دارد.

بر اساس گزارش نهادهای بین‌المللی و دولت‌های غربی، چین بیش از یک میلیون نفر از ترک‌های مسلمان اویغور ساکن منطقه سین‌کیانگ را در اردوگاه‌های کار اجباری بازداشت کرده و در تلاش برای «نسل‌کشی» ساکنان این منطقه است.

سازمان عفو بین‌الملل نیز در گزارش سالانه خود که هشتم فروردین گذشته منتشر کرد نوشت که با وجود نقض گسترده حقوق اویغورها و سایر اقلیت‌های مسلمان ساکن در چین، پکن از محکومیت بین‌المللی در مجمع عمومی سازمان ملل و شورای امنیت و شورای حقوق بشر این سازمان در امان بوده است.

دولت چین همه اتهامات در زمینه سوءرفتار با اویغورها و دیگر گروه‌های اقلیت مسلمان در سین‌کیانگ را رد می‌کند و می‌گوید که این گزارش‌ها «اطلاعات نادرست است و بر اساس دروغ‌های نیروهای ضد چینی» تهیه شده است.

با استفاده از گزارش‌های دیده‌بان حقوق بشر و رادیو فردا؛ پ.پ/ب.ب
XS
SM
MD
LG