لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۸

زلنسکی پل کریمه به خاک روسیه را «هدف نظامی مشروع» توصیف کرد


پل اتصال کریمه به خاک روسیه
پل اتصال کریمه به خاک روسیه

همزمان با این موضع رئیس ‌جمهور اوکراین که پل مرتبط میان شبه جزیره کریمه با روسیه «یک هدف نظامی مشروع» برای ارتش اوکراین است، سازمان ملل به روسیه در خصوص حمله به بنادر دریای سیاه هشدار داد.

به گزارش گاردین در روز شنبه، ۳۱ تیر، ولودیمیر زلنسکی در سخنرانی مجازی در نشست امنیتی اسپن در آمریکا گفت پل ریلی و جاده میان کریمه و روسیه «تنها یک جاده لجستیک نیست، بلکه مسیر روزانه نقل‌ و انتقال مهمات برای تغذیه جنگ است و این شبه جزیره را نظامی می‌کند».

او افزود که تأسیسات دشمن به دور از قوانین بین‌الملل ساخته شده و «قابل درک است» که هدفی مشروع برای اوکراین باشد؛ «زیرا این پل و جاده برای صلح نیست و ارمغان آن جنگ است».

انفجارهای ناشی از مهمات به روی پل کریمه در روز دوشنبه گذشته دو غیرنظامی را کشت و بخشی از آن را از کار انداخت، در حالی که پس از آسیب وارده به پل در حمله مشابه پاییز پارسال، به تازگی به فعالیت کامل بازگشته بود.

پل و جاده کریمه چهار سال پس از تسلط روسیه بر آن شبه جزیره ساخته شد. مسکو حملات اخیر را متوجه اوکراین کرد اما کی‌یف ضمن ابراز خشنودی از رویداد هفته گذشته، مسئولیت مستقیم حمله را برعهده نگرفت.

در این میان، سازمان ملل متحد هشدار داد که حمله به کشتی‌ها و تأسیسات بنادر در دریای سیاه می‌تواند «عواقبی فاجعه‌بار» داشته باشد.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل در نشست روز جمعه، ۳۰ تیر، از روسیه به دلیل خروج از توافق صدور غلات و تهدید به هدف قرار دادن زیرساخت‌های بنادر در دریای سیاه انتقاد کردند.

به گزارش گاردین، روسیه از سوی متحد خود، چین، و همچنین از جانب کشورهای در حال توسعه و دیگر اعضای شورای امنیت زیر فشار قرار گرفته تا با بازگشت به توافق صادرات غلات، از بحران غذایی جلوگیری کند.

گانگ شوانگ، دیپلمات ارشد چین در سازمان ملل، در نشست روز جمعه ابراز امیدواری کرد که روسیه با سازمان ملل برای ازسرگیری صادرات غله، در راستای «حفظ امنیت غذایی بین‌المللی و کاهش بحران غذایی، به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه» همکاری کند.

روسیه هفته گذشته در پی خروج از توافق صدور غلات با اوکراین، هشدار داد کشتی‌هایی را که در مسیر بنادر دریای سیاه حرکت کنند، «هدف نظامی» لحاظ خواهد کرد و در پی آن، حملات میدانی به بنادر واقع در سواحل این دریا را افزایش داد.

رزماری دی‌کارلو، یک مقام ارشد سازمان ملل، روز جمعه گفت تهدید روسیه به حمله به کشتی‌های غیرنظامی «غیرقابل قبول» است.

خانم دی‌کارلو هشدار داد که مین‌های دریایی ممکن است تردد آزاد کشتی‌رانی را با مخاطره روبه‌رو کند.

کاخ سفید آخر هفته گذشته «براساس اطلاعاتی که از طبقه‌بندی خارج کرد» اعلام کرد که روسیه درصدد حمله به کشتی‌های غیرنظامی در مسیر دریای سیاه است تا آن را طوری جلوه دهد که گویی توسط اوکراین انجام شده است.

از سوی دیگر، ده روز پس از نشست سران ناتو در لیتوانی برای بررسی «تهدیدات امنیتی ناشی از روسیه»، سه مقام آمریکایی گفتند که دولت جو بایدن برای تأمین بخشی دیگر از نیازهای ضدحمله اوکراین علیه روسیه، بسته کمک نظامی تازه‌ای در اختیار کی‌یف قرار خواهد داد.

به گزارش رویترز، این بسته به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار، شامل بمب‌های خوشه‌ای نیست. جزئیات این بسته در حال تنظیم است که احتمال دارد روز دوم مرداد اعلام شود.

تصمیم آمریکا به تجهیز اوکراین به بمب‌های خوشه‌ای با انتقادهایی در جامعه جهانی روبه‌رو شد. اما جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، جمعه شب با حمایت دوباره از دلایل واشینگتن در ارسال این مهمات برای ارتش اوکراین گفت کی‌یف «به درستی از آن استفاده کرده» و توان روسیه در جبهه‌ها را مختل کرده است.

در صحنه میدانی جنگ، اوکراین اعلام کرد که روسیه شامگاه جمعه در ادامه حملات یک هفته اخیر خود به اودسا، به مرکز تاریخی این بندر هم یورش برده است.

یونسکو، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد اعلام کرد که موزه‌ باستان‌شناسی، موزه دریایی و موزه ادبیات و ادبای اودسا در میان ساختمان‌هایی است که در این حمله آسیب دیده است.

XS
SM
MD
LG