لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۳

اعلام وضعیت اضطراری در کالدونیای جدید در پی شورش‌های مرگبار


ساکنان نقاب‌دار پایتخت کالدونیای جدید یک خیابان را بسته‌اند
ساکنان نقاب‌دار پایتخت کالدونیای جدید یک خیابان را بسته‌اند

پس از دو شب شورش مرگبار در جزیره کالدونیای جدید که در آن دست‌کم چهار نفر از جمله یک ژاندارم کشته و صدها نفر مجروح شدند، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، در این مجموعه جزایر واقع در جنوب اقیانوس آرام وضعیت اضطراری اعلام کرد.

دلیل شورش روزهای اخیر اعتراض جمعیت بومیان و طرفداران استقلال این مجموعه جزایر به اصلاحات مدنظر دولت فرانسه در قانون اساسی است.

شورش در پی تصویب این اصلاحات در مجلس سفلی پارلمان فرانسه در روز دوشنبه آغاز شد.

به رغم حضور گسترده نیروهای امنیتی در سرتاسر شهر نومئا، پایتخت، و برقراری مقررات منع رفت و آمد شبانه، شورش در طول شب ادامه یافت. این شورش جدی‌ترین مورد از وقوع حوادث خشونت‌آمیز از اواخر دهه هشتاد میلادی است.

مجموعه جزایر کالدونیای جدید در جنوب غربی اقیانوس آرام و بین استرالیا و فیجی قرار دارد و یکی از قلمروهای فراسرزمینی فرانسه و از جمله مناطق باقی مانده از دوران استعمار است.

کالدونیای جدید که در سال ۱۸۵۳ به تصرف فرانسه درآمد، در مقایسه با سایر قلمروهای فراسرزمینی این کشور از موقعیت سیاسی ویژه‌ای برخوردار است که تا حدودی خودگردانی این منطقه را تضمین می‌کند.

به رغم این که درخواست استقلال کالدونیای جدید در سه همه‌پرسی شکست خورده، هنوز به‌خصوص در میان جمعیت بومیان از حمایت قابل توجهی برخوردار است.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه گفت امانوئل مکرون ضمن تأکید بر از سرگیری گفت‌وگوهای سیاسی برای پایان دادن به ناآرامی هشدار داده که با ادامه یافتن خشونت با قاطعیت برخورد خواهد شد.

به درخواست مکرون، فرمان مربوط به اعلام وضعیت اضطراری در جلسه کابینه فرانسه در عصر روز چهارشنبه به بحث گذاشته می‌شود.

مقامات محلی در کالدونیای جدید می‌گویند در جریان شورش‌های دو شب گذشته مغازه‌ها غارت و ساختمان‌های دولتی به آتش کشیده شدند.

ژرار دارمنیان، وزیر کشورفرانسه، گفت صدها نفر از جمله حدود ۱۰۰ مأمور پلیس و ژاندارمری مجروح شده‌اند.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه نیز خبر داد چهار نفر از جمله یک مأمور ژاندارمری در شورش‌های دو شب گذشته کشته شده‌اند.

مکرون روز چهارشنبه یک سفر داخلی خود را لغو و برای بررسی وضعیت در کالدونیای جدید زمان تشکیل جلسه کابینه را تغییر داد.

گزارش‌ها از نومئا، پایتخت، و پایتا، یکی از جزایر بزرگ کالدونیای جدید، حاکی است که تعداد زیادی خودرو و ساختمان به آتش کشیده شده و در چند مورد بین شورشیان و واحدهای دفاع غیرنظامی درگیری مسلحانه روی داده است.

دفترکمیسیون عالی، نماینده حکومت فرانسه در این قلمرو، نیز در بیانیه خود به غارت مغازه‌ها و به آتش کشیدن ساختمان‌های اداری و زیرساخت‌های عمومی اشاره کرد.

پلیس این قلمرو اعلام کرد که بیش از ۱۳۰ نفر در جریان شورش‌های دو شب گذشته بازداشت و ده‌ها نفر برای رسیدگی مراجع قضایی به اتهامات آن‌ها هنوز در زندان هستند.

به گفته پلیس، اقدام به شورش در زندان شهر نومئا نیز که محل نگهداری حدود ۵۰ زندانی است مهار شده است.

دفتر کمیسیون عالی روز چهارشنبه ساعات منع رفت و آمد شبانه را افزایش داد، برگزاری تجمع، حمل اسلحه و فروش نوشیدنی‌های الکلی را ممنوع کرد.

فرودگاه بین المللی کالدونیای جدید هنوز تعطیل است.

در لایحه مربوط به اصلاح قانون اساسی که برای تبدیل شدن به قانون باید در جلسه مشترک هر دو مجلس پارلمان فرانسه تصویب شود برای افرادی که حداقل ۱۰ سال ساکن کالدونیای جدید هستند، حق رأی در نظر گرفته شده است.

طرفداران استقلال می‌گویند این تغییر باعث خواهد شد که سهم مردمان بومی منطقه در بین رأی‌دهندگان کاهش یابد.

مردمان بومی یا کاناک‌ها تقریبا ۴۱ درصد از جمعیت کالدونیای جدید را تشکیل می‌دهند و نیروی اصلی جنبش طرفدار استقلال هستند.

در مقابل طرفداران اصلاحات می‌گویند قوانین ناظر بر حقوق شهروندی از جمله حق شرکت در انتخابات از سال ۱۹۹۸ تاکنون تغییر نکرده و در نتیجه گروهی از ساکنان کالدونیای جدید که در دهه‌های اخیر از فرانسه و یا نقاط دیگر به این قلمرو مهاجرت کرده‌اند، از حق رأی محرومند.

XS
SM
MD
LG