لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۲

تخلیه خدمه بعد از حمله حوثی‌ها؛ کشتی یونانی در دریا «سرگردان» است


تصویر آرشیوی از کشتی باری «توتور» که در حمله حوثی‌ها آسیب دیده است
تصویر آرشیوی از کشتی باری «توتور» که در حمله حوثی‌ها آسیب دیده است

«عملیات تجارت دریایی بریتانیا» می‌گوید خدمه کشتی یونانی هدف قرار گرفته توسط حوثی‌های مورد حمایت ایران تخلیه شدند و این کشتی بدون سرنشین در دریا سرگردان است.

این در حالی است که مقام‌های فیلیپینی روز جمعه ۲۵ خرداد اعلام کردند یکی از پرسنل کشتی «توتور» همچنان مفقود است.

دولت فیلیپین بعدازظهر جمعه گفته بود که خدمه این کشتی باری که در حمله حوثی‌های یمن آسیب دید، ظرف یک روز آینده نجات خواهند یافت.

این شناور یونانی که با پرچم لیبریا در تردد بود و محموله آن ذغال سنگ بوده است روز چهارشنبه ۲۳ خرداد در نزدیکی بندر یمنی حدیده در دریای سرخ مورد حمله قرار گرفت. به گفته مقامات فیلیپینی آب وارد این شناور و موتورخانه آن شده و قادر به حرکت نیست.

حوثی‌های مورد حمایت ایران مسئولیت حمله موشکی و دریایی به این شناور را پذیرفته‌اند.

دبیرکل سازمان دریانوردی بین‌المللی روز جمعه با اشاره به تداوم حملات حوثی‌ها در آب‌های اطراف یمن تأکید کرد که این وضعیت نباید ادامه پیدا کند.

به گفته یک منبع آگاه در مصاحبه با رویترز، یک گروه نجات محموله‌های دریایی دو کشتی را برای تخلیه ۸۰ هزار تن ذغال سنگ کشتی «توتور» به منطقه فرستاده است.

انتظار می‌رود یکی از این کشتی‌ها صبح دوشنبه و دیگری عصر سه‌شنبه به آن برسند.

سازمان «اینترکارگو» که نمیانده صاحبان کشتی‌های باری است، در بیانیه‌ای از دولت‌ها خواست وضعیت امنیت دریانوردی در منطقه نزدیک به یمن را تقویت کنند.

پیش‌تر عملیات تجارت دریایی بریتانیا اعلام کرده بود یک قایق کوچک به طول ۵ تا ۷ متر به رنگ سفید با قسمت تحتانی کشتی باری «توتور» برخورد کرده است.

دو منبع کشتیرانی یونانی نیز گفتند که این کشتی در حمله‌ای عمدی آسیب دید و افزودند که آب وارد موتورخانه کشتی شد.

حملات حوثی‌ها به شناورها در مسیرهای کشتیرانی بین‌المللی در باب المندب، دریای سرخ و خلیج عدن از آبان آغاز شد.

آن‌ها می‌گویند این حملات را در همبستگی با فلسطینیان در نوار غزه انجام می‌دهند و تا برقراری آتش‌بس ادامه خواهد یافت.

هانس کاکداک، رئیس اداره کارگران مهاجر فیلیپین، روز جمعه در نشستی خبری در مانیل، پایتخت، اعلام کرد اکثر ۲۲ خدمه این شناور اتباع این کشور هستند.

آقای کاکداک پیش از انجام عملیات نجات به نقل از ناخدای این شناور گفت کارکنان این شناور صحیح و سالم هستند و غذای کافی دارند.

او اضافه کرد: «در حال حاضر مشغول جست‌وجو و مشخص کردن سرنوشت یکی از کارکنان که مفقود شده هستیم و دعا می‌کنیم که او را پیدا کنیم.»

فردیناند مارکوس جونیور، رئیس‌جمهور فیلیپین، نیز گفته بود این کشور در همکاری با «عملیات تجارت دریایی بریتانیا» قصد دارد خدمه فیلیپینی این شناور را به جیبوتی و از آن جا به مانیل منتقل کند.

منابع امنیتی کشتیرانی بین‌المللی گفتند احتمال دارد که فرد مفقود شده در موتورخانه این شناور گیر کرده باشد.

شرکت یونانی مالک این کشتی به درخواست خبرگزاری رویترز برای اظهارنظر در این مورد پاسخ نداد.

حوثی‌های یمن در حملات خود به مسیرهای کشتیرانی بین‌المللی یک شناور را غرق و شناور دیگری را توقیف کرده‌اند. در حملات جداگانه این گروه سه خدمه نیز کشته شده‌اند.

حوثی‌ها می‌گویند هدف حملات آن‌ها شناورهای مرتبط با اسرائیل یا شناورهایی است که در حمل‌ونقل دریایی این کشور مشارکت دارند ولی تعدادی از شناورهایی که مورد حمله قرار گرفته‌اند هیچ ارتباطی با اسرائیل نداشتند.

تحت تأثیر این حملات درصد قابل توجهی از تردد شناورها از مسیر دریای سرخ و کانال سوئز متوقف شده و شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی در مسیر حمل بار از آسیا و خاورمیانه به سمت بنادر اروپا و آمریکای جنوبی ترجیح می‌دهند قاره آفریقا را دور بزنند.

XS
SM
MD
LG