لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۰

گالانت از «پیشرفت» درباره ارسال تسلیحات آمریکایی به اسرائیل خبر داد


وزیر دفاع اسرائیل در آمریکا با مقام‌های دولت جو بایدن درباره موضوعات مختلف گفت‌وگو کرد
وزیر دفاع اسرائیل در آمریکا با مقام‌های دولت جو بایدن درباره موضوعات مختلف گفت‌وگو کرد

وزیر دفاع اسرائیل اعلام کرد در جریان دیدارهایش با مقامات دولت جو بایدن در واشینگتن، «پیشرفت قابل توجهی» در رسیدگی به موضوع ارسال مهمات و تسلیحات آمریکایی به اسرائیل به دست آمده است.

هفته گذشته بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل، با انتشار ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی، مدعی شد که دولت آمریکا از ارسال تسلیحات مورد نیاز اسرائیل خودداری می‌کند.

این ویدئو با واکنش منفی مقامات آمریکایی روبرو شد و دولت بایدن آن را غافلگیرکننده عنوان کردند.

جان کربی مشاور، امنیت ملی کاخ سفید، با یادآوری حمایت و پشتیبانی آمریکا از اسرائیل در زمان حمله پهپادی تهران علیه این کشور گفت: «هیچ کشوری به اندازه آمریکا به اسرائیل در جهت دفاع از خود کمک نکرده و نخواهد کرد.»

سفر یوآو گالانت در راستای کاهش تنش‌های موجود میان دو کشور در زمینه ادعاهای بنیامین نتانیاهو دربارهٔ خودداری واشینگتن در ارسال تسلیحات صورت گرفته است.

یوآو گالانت روزچهارشنبه ۶ تیر پس از دیدار با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، از کاهش این تنش‌ها سخن گفت اما هنوز مشخص نیست که آیا دولت بایدن موضوع توقف اسرائیل بمب‌های دوهزار و پانصد پوندی را لغو خواهد کرد یا خیر.

دفتر فرماندهی دفاع اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که یوآو گالانت همچنین با سالیوان دربارهٔ «تعهد اسرائیل به تضمین بازگشت امن جوامع اسرائیلی به خانه‌هایشان در مرزهای شمالی با تغییر واقعیت امنیتی در منطقه» گفت‌وگو کرده است.

گالانت روز سه‌شنبه با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا دیدار کرد و گفت که ایالات متحده به دنبال یک توافق دیپلماتیک برای آرام کردن اوضاع در مرز اسرائیل و لبنان بین نیروهای اسرائیلی و شبه‌نظامیان حزب‌الله است.

تبادل آتش و حملات موشکی میان حزب‌الله و اسرائیل در ماه‌های گذشته منجر به تخلیه ده‌ها هزار نفر از دو طرف مرز شده است و تشدید تنش‌ها نگرانی از آغاز یک جنگ همه‌جانبه را در منطقه افزایش داده است.

واشینگتن تلاش می‌کند که با یافتن راه‌حلی دیپلماتیک، مانع گسترش درگیری‌های اسرائیل و حزب‌الله لبنان شود، اما تلاش آن تا کنون ناموفق بوده است.

اسرائیل می‌خواهد که حزب‌الله تا آن سوی رودخانه لیطانی در ۳۰ کیلومتری مرز عقب‌نشینی کند، امری که در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد آمده است.

این در حالی است که آقای گالانت به تازگی هشدار داده بود که اسرائیل خود را برای عملیاتی بزرگ در لبنان آماده می‌کند.

دفتر او همچنین اعلام کرد که او با سالیوان در مورد اهمیت همکاری «در برابر تجاوزهای ایران و جاه طلبی‌های هسته‌ای آن» مذاکره کرده است.

وزیر دفاع اسرائیل، روز سه‌شنبه در دیدار با مقامات ایالات متحده در واشینگتن برنامه هسته‌ای ایران را تهدیدی علیه جهان دانست و نسبت به دستیابی احتمالی جمهوری اسلامی به تسلیحات هسته‌ای هشدار داد.

اسرائیل همواره نسبت به برنامه هسته‌ای ایران هشدار داده و جمهوری اسلامی را متهم کرده که در پی دستیابی به سلاح اتمی است.

XS
SM
MD
LG