لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۴

روسیه از بررسی کاهش سطح مناسبات خود با غرب خبر داد


ساختمانی که در حمله روسیه ویران شده، شرق دونتسک
ساختمانی که در حمله روسیه ویران شده، شرق دونتسک

یک روز پس از اعلام موضع روسیه درباره احتمال کاهش سطح مناسباتش با غرب، در تازه‌ترین حمله پهپادی اوکراین در خاک روسیه، یک انبار سوخت این کشور به آتش کشیده شد.

ماکسیم اگوروف، فرماندار منطقه تامبوف در مرکز روسیه، در کانال تلگرامی خود از حمله اوکراین به انبار سوخت در بخش میچورینسک در اطراف شهر تامبوف در ساعات اولیه بامدادی جمعه، هشتم تیر، خبر داد.

این مقام محلی نوشت کسی در این «آتش‌سوزی کوچک» آسیب ندید. تامبوف در حدود ۴۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مسکو واقع است.

وزارت دفاع روسیه روز جمعه اعلام کرد پدافند هوایی‌اش در فاصله میان پنج‌شنبه شب تا بامداد جمعه ۲۵ فروند پهپاد اوکراینی را رهگیری کرد.

این بیانیه افزود پهپادهای گسیل شده اوکراینی بر فراز مناطق بریانسک، اسمولنسک، ورونژ، کورسک و روستوف «رهگیری و منهدم شد».

اوکراین که از ۲۸ ماه پیش با حملات روسیه به خاک خود روبه‌روست، به بیانیه‎‌های مسکو در خصوص عملیات رهگیری یا حمله به انبار سوخت در تامبوف واکنش نشان نداده است. اوکراین دو هفته پیش تأیید کرد انبار سوخت در ترمینال نفتی بندر آزوف روسیه را هدف قرار داد.

خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند ارتش اوکراین در دوره اخیر با هدف کند کردن ماشین جنگی روسیه و جلوگیری از پیشروی بیشتر نظامیان روسیه در جبهه‌های جنگ اوکراین، موفق شده حملات متقابلی را متوجه زیرساخت‌های انرژی و سایت‌های نظامی روسیه کند. در این دوره برخی پالایشگاه‌ها و ترمینال‌های نفتی روسیه هدف واقع شدند.

از سوی دیگر، به گزارش رادیو اروپای آزاد، همزمان با گرامی‌داشت «روز قانون اساسی» در اوکراین که با هشتم تیر مصادف است، مسکو برای دومین روز پیاپی حملات پهپادی و آتشباری را متوجه شهرهایی مانند نیکوپول در ساحل رودخانه دنیپر کرد.

سرهی لیساک، فرماندار دنیپروپتروفسک گفت از بامداد جمعه روسیه شهر را با پهپادهای انتحاری هدف قرار داده است. او گفت آسیب جانی به بار نیامده اما چند خانه و تأسیسات صنعتی شهر آسیب دید.

الکساندر پروکودین، فرماندار خرسون نیز از حملات تازه روسیه در بامداد جمعه در این منطقه جنوبی اوکراین خبر داد. او گفت شش تن زخمی شده و تأسیسات زیرساخت‌های «حیاتی» آسیب دید اما توضیح بیشتری نداد.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، پنج‌شنبه با گفتن این‌که غرب با دادن تسلیحات تهاجمی بیشتر به اوکراین دست این کشور را در حمله به خاک روسیه باز گذاشته، اعلام کرد کاهش احتمالی سطح مناسبات خود با غرب و حتی قطع این روابط را بررسی می‌کند.

او افزود: سفیران کشورش در غرب «یک کار دشوار اما مهم» را انجام دادند که به کانال‌های ارتباطی امکان داد در «مقاطع آشفته» نیز فعالیت کنند.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین پنج‌شنبه در مورد اظهارات معاون وزیر خارجه کشورش گفت این امر یک «عرف معمول» برای دولت‌هایی است که با عملکرد غیر دوستانه یا خصمانه کشورها روبه‌رو می‌شوند.

به گزارش رویترز، در حالی احتمال کاهش یا قطع مناسبات مسکو با غرب مطرح شده که حتی در دوران بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ میلادی، شوروی مناسباتش با آمریکا را قطع نکرد.

در آن دوره آمریکا استقرار موشک‌های شوروی در خاک کوبا را تهدید جدی برای امنیت خود دانسته و دو قدرت وقت در آستانه جنگ هسته‌ای قرار گرفتند.

ولادیمیر پوتین جنگ روسیه در اوکراین را بخشی از مبارزه گسترده‌تر مسکو علیه آمریکا و ناتو توصیف می‌کند.

آقای پوتین معتقد است در پی فروپاشی شوروی در ۳۳ سال پیش، منافع مسکو از سوی غرب نادیده گرفته شده و ناتو به سوی مرزهای روسیه پیشروی کرده است. او به انگیزه مقابله با گسترش ناتو، ۲۸ ماه پیش به چهار استان اوکراین حمله کرد.

آمریکا و متحدان اروپایی واشینگتن که حامی عمده تسلیحاتی و سیاسی اوکراین هستند، هنوز سفیر و سفارتخانه در مسکو دارند و روسیه نیز سفیر و سفارتخانه‌های خود در آمریکا و قدرت‌های اروپایی را حفظ کرده است.

با این حال، دیپلمات‌های دو طرف می‌گویند «خصمانه‌ترین شرایط» را در دو سال اخیر تجربه کرده‌اند.

با استفاده از رادیو اروپای آزاد و خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز/ ف. ر./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG