لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۱

مخالفت یک مقام وزارت بهداشت با افزایش ظرفیت رشته پزشکی در دانشگاه‌ها


دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی ضمن مخالفت با مصوبه افزایش ظرفیت رشته پزشکی، تأکید کرده است مشکل کمبود پزشک با افزایش ظرفیت پذیرش در دانشگاه‌ها پر نمی‌شود.

غلامرضا حسن‌زاده روز شنبه ۲۲ خرداد به خبرگزاری ایسنا گفت: «معتقدیم کمبود پزشک با افزایش ظرفیت پذیرش پر نمی‌شود. ما به جای افزایش ظرفیت پذیرش باید دانشجویانی که در حال حاضر در این رشته مشغول تحصیل هستند را حفظ کنیم.»

او افزود: «به طور مثال پزشک جراحی که در چابهار مشغول کار است اگر امکانات زندگی داشته باشد هیچ وقت مهاجرت نمی‌کند.»

او در عین حال اذعان کرده این شورا که زیرمجموعه وزارت بهداشت است، «مجبور به اجرای» مصوبه افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی است.

موضوع مهاجرت پزشکان و کادر درمان در سال‌های اخیر بارها مطرح شده است.

اوایل امسال، خبرگزاری ایرنا گزارش داد تعداد اعضای سازمان نظام پزشکی که برای مهاجرت از این سازمان گواهی حسن سابقه گرفته‌اند، از ۷۵۰ نفر در سال ۱۳۹۷ به بیش از شش هزار نفر در سال ۱۴۰۱ رسید.

ماه گذشته، ابوالفضل باقری‌فرد معاون آموزشی وزارت بهداشت از قطعی شدن اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته پزشکی در کنکور امسال خبر داد.

او گفت که قرار شد این مصوبه افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو برای سال جاری اجرایی شود.

این مصوبه حدود سه سال پیش در شورای عالی انقلاب فرهنگی با وجود مخالفت مسئولان وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی تصویب شده بود.

جبران کمبود نیروی پزشکی در کشور مهم‌ترین دلیل تصویب چنین مصوبه‌ای بود و بر این اساس، ظرفیت پذیرش در رشته پزشکی برای اولین بار در کنکور سال ۱۴۰۱ افزایش یافت.

اما دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی در واکنش به تصویب این مصوبه افزود: «تصور من این است عده‌ای از وزارت علوم به طور عمد این قانون را تصویب کردند تا وزارت بهداشت اعلام کند من نمی‌توانم این کار را انجام بدهم، آنها نیز بگویند، پس واگذار کنید به وزارت علوم تا این مصوبه را اجرایی کند.»

حسن‌زاده تأکید کرد: «شرایط به گونه‌ای است که [قصد دارند] به ما منابع مالی و امکانات افزایش ظرفیت را ندهند اما با این وجود ما دانشجوی بیشتری پذیرش کنیم.»

مرداد سال گذشته، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نامه‌ای به وزیر بهداشت درباره احتمال «بروز فاجعه تربیت نامناسب شاغلین حرفه پزشکی» در پی افزایش ظرفیت پذیرش در این رشته هشدار داد.

در عکس نامه محمدعلی کیانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، به بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، آمده بود: «با توجه به افزایش ۴۷ درصدی دانشجویان پزشکی در سال تحصیلی ۱۴۰۱ که بیش از دو برابر افزایش مصوب عالی انقلاب فرهنگی بوده، افزایش یک‌ونیم برابری ورودی‌های این رشته در سال ۱۴۰۲ در شرایط فعلی، غیر ممکن است.»

بر اساس گزارش‌های ایسنا و رادیو فردا؛ م.ت/ ع.م
XS
SM
MD
LG