لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۰

دومین شب از موج حملات پهپادی حزب‌الله به شمال اسرائیل


رهگیری راکت‌هایی که از جنوب لبنان شلیک شده در شمال اسرائیل
رهگیری راکت‌هایی که از جنوب لبنان شلیک شده در شمال اسرائیل

گروه حزب‌الله در لبنان در فاصله یک‌شنبه شب تا بامداد دوشنبه، ۲۲ مرداد، موجی از حملات پهپادی جدید را به سوی شمالی اسرائیل فرستاد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، صدای آژیر خطری که رخنه پهپادها و راکت‌های در راه را خبر می‌دهد، از اوایل بامداد ساکنان شهر نهاریا و اطراف آن را در بخش گالیل غربی در شمال اسرائیل از خواب پراند و آن‌ها را به سوی اماکن امن کشاند.

این دومین شب پیاپی است که حزب‌الله پهپادهای نسبتا زیادی را در فواصل زمانی کوتاه به سوی مناطق شمالی اسرائیل گسیل می‌کند.

نهاریا از آغاز تحرکات حزب‌الله در ۳۱۰ روز پیش علیه اسرائیل، کمتر در معرض تهدید بود اما حزب‌الله از بعد از کشته شدن فواد شُکر، فرمانده نظامی این گروه در عملیات هدفمند ارتش اسرائیل، این شهر را نیز در سیبل حملات پهپادی خود قرار داده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، انفجار یک پهپاد بر بام یک خانه در بامداد دوشنبه آسیب مالی وارد کرد اما ساکنان آن در خانه نبودند.

روز یک‌شنبه نیز یک پهپاد دیگر گسیل شده از سوی حزب‌الله به یک خانه در شمال اسرائیل اصابت کرد و موجب ویرانی آن شد اما ساکنان آن نیز در میان کسانی بودند که از مدت‌ها قبل محل زندگی خود را ترک کرده‌اند.

حملات هر دو شب به آتش‌سوزی گسترده در شمال اسرائیل منجر شد و تیم‌های آتش‌نشان در نقاط مختلف در حال اطفای حریق بودند.

حزب‌الله با پذیرش مسئولیت حملات پهپادی اعلام کرده که این عملیات را هنوز نباید انتقام‌جویی این گروه بابت کشتن فواد شکر دانست و عملیات قوی تلافی‌جویانه «در راه خواهد بود».

حزب‌الله در هفته‌های گذشته به طرز محسوسی استفاده از راکت‌ها را در حملات خود به اسرائیل کاهش داده، اما معلوم نیست دلیل آن کاهش شمار راکت‌های این گروه است یا توان سامانه گنبد آهنین در رهگیری و انهدام این راکت‌ها.

اسرائیل اذعان دارد که برای مقابله با پهپادهای ارزان‌قیمت و ابتدایی حزب‌الله که در ارتفاع بسیار کم پرواز می‌کنند و زیر سطح رادار هستند، هنوز راهکار مؤثری نیافته است.

رادیوی ارتش اسرائیل یک‌شنبه گزارش داد که ارتش شمار پهپادهای خود را بر فراز لبنان دو برابر کرده تا تلاش‌های حزب‌الله برای گسیل پهپادهای انتحاری به سوی حریم هوایی اسرائیل را بهتر شناسایی کند.

ارتش اسرائیل در واکنش به هر مورد از عملیات حزب‌الله اهدافی را در جنوب لبنان بمباران می‌کند و نیروهای حزب‌الله را که درگیر عملیات هستند، شناسایی کرده و هدف قرار می‌دهد.

شمار کشته‌های حزب‌الله در جنوب لبنان از ۴۰۰ تن فراتر رفته و شمار دیگری از فرماندهان حماس در این منطقه نیز کشته شده‌اند. سامر محمود الحاج یکی از آخرین کشته‌های حماس بود که جمعه در صیدا از پا درآمد.

رسانه‌هایی در لبنان که هوادار مخالفان حزب‌الله هستند، دوشنبه گزارش دادند که این گروه مقرهای متعدد خود را در ضاحیه بیروت تخلیه کرده که نشان احتمالی نزدیک بودن موعد حمله انتقامی وعده داده شده این گروه است.

به نوشته روزنامه الجمهوریه در بیروت، در صورت پاسخ اسرائیل، حزب‌الله برای «بدترین شرایط آماده می‌شود».

وزیر دفاع اسرائیل یک‌شنبه گفت: «ما از ایران و حزب‌الله این پیام را می‌شنویم که می‌خواهند طوری به ما ضربه بزنند که سابقه نداشته است. شما این را بدانید هر کس به ما آسیبی برساند که در گذشته انجام نداده، طوری ضربه خواهد خورد که در گذشته نکرده‌ایم و ارتش اسرائیل توانمندی‌های بزرگی دارد».

عملیات جنگی حزب‌الله برای بیان ایستادگی در کنار گروه افراطی حماس تا حال به مرگ ۲۶ غیرنظامی و ۱۸ نظامی اسرائیلی در شمال این کشور منجر شده و دولت اسرائیل را زیر فشار سنگین ده‌ها هزار ساکن شمال قرار داده که بیش از ده ماه است آواره شده‌اند. ده‌ها هزار تن نیز در طرف لبنانی در کشور خود آواره شده‌اند.

حماس و حزب‌الله، دو بازوی نیابتی تهران، از سوی کشورهای بسیاری در میان متحدان اسرائیل به عنوان گروه تروریستی شناخته شده‌اند اما جمهوری اسلامی ایران آن‌ها را «محور مقاومت» می‌نامد.

XS
SM
MD
LG