لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۶

سفر مقامات سئول به آمریکا برای مذاکره بر سر تحریم ایران


تحریم بانک ملت در کره جنوبی بیش از ۲ هزار شرکت کره جنوبی را تحت تأثیر قرار خواهد داد
تحریم بانک ملت در کره جنوبی بیش از ۲ هزار شرکت کره جنوبی را تحت تأثیر قرار خواهد داد
کره جنوبی که مدتی است تحت فشار آمریکا برای پیوستن به کشور‌های تحریم‌کننده ایران قرار دارد اعلام کرد که روز سه‌شنبه هیأتی را برای مذاکره با ایالات متحده در مورد تحریم ایران، به‌ویژه تحریم بانک ملت، عازم واشینگتن می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه کره جنوبی روز سه‌شنبه، ۲ شهریورماه، در بیانیه‌ای اعلام کرد که این هیأت از تاریخ ۲ تا ۵ شهریور در واشینگتن حضور خواهند داشت تا با مقامات ایالات متحده در مورد «جزئیات تحریم‌های اقتصادی شورای امنیت علیه ایران» به مذاکره بنشینند.

در این بیانیه آمده است که چون یونگ-‌وو، معاون وزیر خارجه این کشور، نمایندگانی از وزارت دارایی و سازمان نظارت بر خدمات مالی کره جنوبی در این مذاکره حضور خواهند داشت.

به گفته کیم یونگ-‌سان، سخنگوی وزارت امور خارجه کره جنوبی، این در حالی است که سئول در آینده نزدیک، هیأتی را نیز به منظور مذاکره با جمهوری اسلامی، به ایران خواهد فرستاد.

وی همچنین گفته است که در سفر اخیر هیأت کره جنوبی به ایالات متحده، چون یونگ-‌وو با رابرت آین‌هورن، مشاور ارشد وزارت خارجه آمریکا در امور خلع سلاح و کنترل تسلیحات، و برخی از مقامات وزارت دارایی این کشور دیدار خواهد کرد.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که قرار بر این است در این دیدار، مسئله تحریم بانک ملت ایران از سوی کره جنوبی مورد بررسی قرار بگیرد.

ایالات متحده خواهان تعطیلی دائم شعبه بانک ملت در سئول، پایتخت کره جنوبی، و تنها شعبه این بانک در خارج از خاورمیانه و اروپاست. این بانک پیش از این نیز از سوی دولت آمریکا متهم شده است که در معاملات چند صد میلیون دلاری تجهیزات موشکی و دفاعی برای جمهوری اسلامی دست داشته است.

سئول در نظر دارد شعبه بانک ملت در ایران را «به دلیل انجام معاملات غیر‌قانونی با شرکت‌های ایرانی که در فهرست سیاه قرار دارند» تحریم کند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، تحریم بانک ملت در کره جنوبی، بیش از ۲ هزار شرکت کره‌ جنوبی را که بیشترشان از طریق این بانک به تجارت با ایران می‌پردازند، تحت تأثیر قرار خواهد داد.

این خبرگزاری می‌افزاید که تجارت ایران با کره جنوبی هر سال بیش از ۵۰ درصد رشد داشته، به طوری‌که ارزش معاملات دو کشور در هفت ماه اول سال ۲۰۱۰ به حدود ۷.۴ میلیارد دلار رسیده است که افزایش این رقم بیشتر به دلیل بالا رفتن صادرات نفتی ایران به کشورهای آسیایی است.

موافقت کره جنوبی با تحریم‌های اخیر شورای امنیت، این کشور را که سالانه ۱۰ درصد از نفت مورد نیاز خود را از جمهوری اسلامی خریداری می‌کند، با دشواری‌هایی رو به رو خواهد کرد و مقامات تهران نیز پیش از این هشدار داده‌اند که اعمال این تحریم‌ها علیه ایران، قرارداد‌های کره جنوبی با ایران را با خطر مواجه خواهد کرد.

با این حال ایالات متحده تأکید دارد که کره جنوبی نیز به فهرست همتایان تحریم اقتصادی علیه جمهوری اسلامی بپیوندد.

در دو ماه گذشته و پس از تصویب چهارمین قطعنامه تحریمی علیه جمهوری اسلامی در شورای امنیت سازمان ملل، ژاپن و سوئیس نیز با قبول تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران، به فهرست کشورهای تحریم‌کننده ایران پیوسته‌اند.

علاوه بر آن آمریکا، کانادا،‌ استرالیا و اتحادیه اروپا نیز تحریم‌های مضاعفی را علیه ایران اعمال کرده‌اند تا جمهوری اسلامی را وادار به دست کشیدن از فعالیت هسته‌ای کنند، فعالیتی که به گفته کشور‌های غربی هدف از آن مقاصد نظامی است. جمهوری اسلامی همواره این اتهام را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG