لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۶

طالبان یک گذرگاه مهم در مرز افغانستان و پاکستان را تصرف کرد


طرفداران طالبان پرچم‌های سفید این گروه را در شهر مرزی چمن و پس از تصرف گذرگاه مهم مرزی آن با افغانستان در دست گرفته‌اند.
طرفداران طالبان پرچم‌های سفید این گروه را در شهر مرزی چمن و پس از تصرف گذرگاه مهم مرزی آن با افغانستان در دست گرفته‌اند.

این گذرگاه دومین مسیر تجاری مهم افغانستان و محل واردات کالا از بنادر پاکستان است. آمارهای دولت افغانستان نشان می‌دهد که روزانه حدود ۹۰۰ کامیون از این گذرگاه عبور می‌کنند.

طالبان روز چهارشنبه ۲۳ تیر اعلام کرد یکی از مهمترین گذرگاه‌های مرزی بین افغانستان و پاکستان را تصرف کرده است که می‌تواند مهمترین پیشروی این گروه در دو ماه اخیر و همزمان با خروج نیروهای خارجی تلقی شود.

یک مقام پاکستانی تصرف این گذرگاه بین شهر چمن در پاکستان و شهر ویش در افغانستان را تایید کرد.

این گذرگاه تجاری مهم که در ولسوالی مرزی اسپین بولدک در جنوب شرقی شهر قندهار قرار دارد دومین مسیر تجاری مهم افغانستان و محل واردات کالا از بنادر پاکستان است. آمارهای دولت افغانستان نشان می‌دهد که روزانه حدود ۹۰۰ کامیون از این گذرگاه عبور می‌کنند.

تحت تاثیر درگیری‌های شدید در ولسوالی مرزی اسپین بولدک که به تصرف این گذرگاه توسط نیروهای طالبان منجر شد پاکستان بخشی از مرز با افغانستان را مسدود کرد.

مقامات دولت افغانستان می‌گویند نیروهای دولتی حملات طالبان در ولسوالی مرزی اسپین بولدک را دفع کرده‌اند ولی غیرنظامیان ساکن منطقه و مقامات پاکستانی تصرف گذرگاه مرزی ویش را تایید کردند.

یک مقام نظامی پاکستان در نوار مرزی با افغانستان گفت: «گذرگاه مرزی ویش که در تجارت افغانستان با پاکستان و کشورهای دیگر اهمیت فراوانی دارد توسط طالبان تصرف شده است».

به گفته مقامات پاکستانی در شهر چمن، طالبان تردد در این گذرگاه را متوقف کرده است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در بیانیه‌ای گفت: «مجاهدین یک شهر مرزی مهم به نام ویش را تصرف کرده‌اند».

نیروهای طالبان طی هفته‌های اخیر و همزمان با خروج نیروهای آمریکا و ناتو مناطق گسترده‌ای را نیز در ولایات هرات، فراه و قندوز واقع در شمال و غرب افغانستان تصرف کرده‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی و سرمایه‌گذاری افغانستان در کابل گفت تصرف گذرگاه‌های مرزی به طالبان امکان خواهد داد که بخشی از عوارض تجاری در مرزهای کشور را جمع‌آوری کنند.

اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان، روز سه‌شنبه برای بررسی وضعیت امنیتی ولایت بلخ در شمال افغانستان به این منطقه سفر کرد. نیروهای طالبان در هفته‌های اخیر بخشی از این ولایت را تصرف کرده‌اند.

به گزارش شبکه خبری «طلوع»، آقای غنی در دیدار با مردم منطقه گفت: «کمر نیروهای طالبان شکسته خواهد شد و نیروهای دولتی به زودی تمامی مناطق را بازپس خواهند گرفت».

امرالله صالح، معاون رئیس‌جمهوری افغانستان، نیز در صفحه توئیتر خود نوشت پیکارجویان طالبان اقلیت قرقیز ساکن ولایت بدخشان را تحت فشار قرار داده‌اند که یا به اسلام روی بیاورند و یا منطقه را ترک کنند.

دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان نیز روز چهارشنبه در مورد گزارش‌های مربوط به آزار غیرنظامیان و نقض حقوق بشر در مناطقی که به تصرف طالبان درآمده است ابراز نگرانی کرد.

اقشار شهرنشین و تحصیلکرده، زنان و دختران و اقلیت‌های قومی و پیروان فرقه‌های مذهبی نیز به شدت نگران تسلط طالبان بر کشور هستند که پیرو تفسیری تندروانه از مذهب سنی است.

سخنگویان طالبان ادعاهای مربوط به بدرفتاری پیکارجویان این گروه را تکذیب کرده و می‌گویند در صورت بازگشت به قدرت با زنان بدرفتاری نخواهند کرد.

دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان در بیانیه‌ای گفت: «تنها را ه پایان دادن به آزارغیرنظامیان از سرگیری مذاکرات صلح و رسیدن به یک توافق سیاسی و مسالمت‌آمیز است».

مذاکرات صلح بین طالبان و حکومت افغانستان از چند ماه پیش به بن‌بست رسیده است و به نظر می‌رسد که طالبان با توجه به پیشروی‌های اخیر تمایل چندانی به آتش‌بس ندارند.

قرار است روز جمعه یک هیئت عالی رتبه دولت افغانستان برای گفت‌وگو با طالبان به دوحه برود. کشورهای غربی از هر دو طرف خواسته‌اند مذاکره برای مشارکت در قدرت را از سر بگیرند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG