لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۲

حمله اسرائیل به لبنان باعث کشته شدن «۱۰ شهروند سوریه» شد


ارتش اسرائیل گفته است که روز شنبه در یک حمله جداگانه، یک فرمانده حزب‌الله را نیز در منطقه شهر ساحلی صور کشته است
ارتش اسرائیل گفته است که روز شنبه در یک حمله جداگانه، یک فرمانده حزب‌الله را نیز در منطقه شهر ساحلی صور کشته است

وزارت بهداشت لبنان می‌گوید حمله اسرائیل به جنوب این کشور منجر به کشته شدن دست کم ۱۰ شهروند سوریه از جمله یک زن و دو فرزند او شده‌ است.

این وزارتخانه همچنین گفته که در جریان این حمله پنج نفر نیز مجروح شده‌اند که حال دو نفر از آنها وخیم گزارش شده است.

آسوشیتدپرس اعلام کرد این حمله که بامداد روز شنبه ۲۷ مرداد ماه به «وادی الکفور» در استان نبطیه در شرق صور انجام شد، یکی از مرگبارترین حملات در لبنان از زمان آغاز تبادل آتش میان گروه حزب‌الله و ارتش اسرائیل از ۱۶ مهرماه ۱۴۰۲، یک روز پس از حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل و آغاز جنگ غزه بوده است.

آویچای آدرایی، سخنگوی عرب‌زبان ارتش اسرائیل اعلام کرده که در این حمله یک انبار سلاح متعلق به حزب‌الله در استان جنوبی لبنان هدف قرار گرفته است.

ارتش اسرائیل همچنین گفته است روز شنبه در یک حمله جداگانه، یک فرمانده حزب‌الله را نیز در منطقه شهر ساحلی صور کشته است.

رسانه‌های دولتی لبنان نیز گزارش داده‌اند که یک نفر در حمله‌ای به یک موتورسوار در نزدیک صور کشته شده است اما به هویت این فرد اشاره‌ای نکرده‌اند.

حزب‌الله پیشتر اعلام کرده بود در صورت رسیدن به توافق آتش‌بس در غزه حملات خود را متوقف خواهد کرد اما گفته است که روز شنبه به تلافی این حمله اسرائیل، منطقه «آیلت هاشاهر»، نزدیک شهر صفد در شمال اسرائیل را موشک باران کرده است.

ارتش اسرائیل گفته است که ۵۵ راکت را که از لبنان شلیک شده‌اند، شناسایی کرده که برخی از آنها در مناطق غیرمسکونی سقوط کرده‌اند و آسیبی نیز گزارش نشده است اما این حملات آتش‌سوزی‌های متعددی به بار آورده است.

تشدید بحران در مرز شمالی اسرائیل پس از آن رخ داده که ارتش اسرائیل از کشتن یک مهره ارشد شبه‌نظامی گروه افراطی حماس در صیدا در عملیات روز جمعه خبر داد.

حماس که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروهی تروریستی شناخته شده، یکی از تشکل‌های مسلح مورد حمایت تهران به شمار می‌آید.

آمریکا امیدوار است آتش‌بس در جنگ غزه دامنه بحران میان اسرائیل و حزب‌الله و اسرائیل و ایران را برطرف یا دست‌کم محدود کند.

با این وجود نگرانی از تبدیل شدن جنگ غزه به یک جنگ فراگیر منطقه‌ای پس از کشته شدن اسماعیل هنیه، رئيس دفتر سیاسی حماس در تهران و فواد شکر، فرمانده ارشد نظامی حزب‌الله افزایش یافته و جمهوری اسلامی ایران و گروه حزب‌الله هفته‌هاست که از انتقام‌جویی از اسرائیل سخن می‌گویند.

از آن زمان، نیروهای مسلح اسرائیل در حالت آماده‌باش کامل هستند و ایالات متحده نیز اعلام کرده که حمله ایران می‌تواند قریب‌الوقوع و بدون اخطار قبلی صورت گیرد.

با استفاده از گزارش آسوشیتدپرس و گزارش‌های پیشین رادیو فردا؛ س.ب/ ع.م
XS
SM
MD
LG