لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۸

تاکید بلینکن بر راه‌حل دیپلماتیک برای بازگشت دو جانبه ایران و آمریکا به برجام


آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، بر استفاده از راهکارهای دیپلماتیک برای بازگشت دو جانبه واشینگتن و ایران به توافق هسته‌ای موسوم به برجام تاکید کرد.

وزارت خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه اول مهر اعلام کرد که آقای بلینکن روز گذشته در دیدار با همتایان خود از کشورهای چین، فرانسه، روسیه و بریتانیا خواستار رفع نگرانی‌ها درباره ابعاد مختلف برنامه هسته‌ای ایران از طریق دیپلماسی شد.

بر اساس این اطلاعیه، آنتونی بلینکن تاکید کرد ایالات متحده در پی راهی برای دیپلماسی هدفمند به منظور بازگشت دوجانبه واشینگتن و ایران به برجام و رفع همه نگرانی‌ها در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی است.

مذاکرات هسته‌ای وین که با هدف بازگشت تهران و واشینگتن به برجام انجام می‌شود در پی انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ایران از ۳۰ خرداد ماه تاکنون، به رغم فراخوان‌های دیگر طرف‌های مذاکرات، متوقف شده است.

بر اساس گزارش‌ خبرگزاری روسی تاس، وزیران خارجه بریتانیا و روسیه نیز روز پنج‌شنبه در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل بار دیگر خواستار ازسرگیری مذاکرات وین شدند.

این گزارش می‌گوید که سرگئی لاوروف و لیز تراس در نخستین دیدارشان با یکدیگر در نیویورک درباره «لزوم بازگشت ایران به مذاکرات هسته‌ای» گفت‌وگو کردند.

خانم تراس روز چهارشنبه هم در دیدار با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، با تکرار موضع بریتانیا دراین زمینه بر لزوم بازگشت ایران و ایالات متحده به برجام و کاهش تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای تهران تاکید کرده بود.

آقای امیرعبداللهیان در همین روز اعلام کرد که دولت ایران در حال مرور روند مذاکرات پیشین است و به زودی تاریخ آغاز مذاکرات جدید را اعلام خواهد کرد.

او اظهار داشت: «ملاک ما عمل طرف‌های مقابل است و نه اظهار نظر آن‌ها. دولت جدید در حال مرور و مطالعه پرونده مذاکرات انجام شده است. نه اتلاف وقت می‌کند، نه رفتار غیر سازنده آمریکا را می‌پذیرد و نه کشور را معطل وعده‌های توخالی سابقه‌دار خواهد کرد».

ایالات متحده ابراز نگرانی کرده که طولانی شدن روند مذاکرات هسته‌ای، عملا بازگشت به برجام را بی‌معنا سازد چرا که ایران به سرعت در حال توسعه برنامه هسته‌ای خود است.

خبرگزاری رویترز که دو گزارش محرمانه جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را رویت کرده، پیشتر نوشته بود که اورانیوم غنی‌شده ایران با غلظت ۶۰ درصد در سه ماه به ۱۰ کیلو و نیز اورانیوم۲۰ درصدی در مقایسه با گزارش اواسط بهار، به بیش از ۸۴ کیلوگرم افزایش یافته است.

گزارش پیشین آژانس بین‌المللی در خرداد ماه عنوان می‌کرد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به ۱۶ برابر سقف مجاز در توافق بین تهران و قدرت‌های جهانی رسیده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز، تاس، اطلاعیه وزارت خارجه آمریکا و رادیو فردا/س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG