لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۷

دیدار فرمانده سنتکام با مقامات ارشد نظامی مصر در بحبوحه تشدید حملات حوثی‌ها


ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده ستاد نیروهای مرکزی ایالات متحده
ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده ستاد نیروهای مرکزی ایالات متحده

فرمانده ستاد نیروهای مرکزی ایالات متحده در دیدار از مصر با مقامات ارشد نظامی قاهره در خصوص نگرانی‌های امنیتی مرتبط با جنگ غزه و دریای سرخ گفت‌وگو کرده است.

بر اساس بیانیه سنتکام، ژنرال مایکل اریک کوریلا در سفر دو روزه هفته گذشته به مصر با سرلشکر عبدالمجید صقر، وزیر جدید دفاع و سرلشکر احمد فتحی خلیفه، رئیس تازه ستاد کل نیروهای مسلح این کشور گفت‌وگو کرد.

این بیانیه حاکی است ژنرال کوریلا بر تعهد سنتکام به همکاری نزدیک با مصر برای رسیدگی به چالش‌های منطقه‌ای و تقویت امنیت، بر اساس مناسبات قوی آمریکا و مصر که در ۴۵ سال گذشته در جریان بوده، تأکید کرد.

در حالی که جنگ غزه ادامه دارد و تحرکات بی‌ثبات‌کننده دوره اخیر نیز وضعیتی فزاینده دارد، بیانیه سنتکام افزوده که فرمانده این نیرو بر لزوم برقراری دوباره امنیت در منطقه تأکید داشت.

مایکل کوریلا همچنین با دریاسالار اسامه ربیعی، رئیس اداره کانال سوئز گفت‌وگو کرده و به بررسی اثرات اقتصادی ناشی از حملات حوثی‌های متحد ایران به کشتیرانی بین‌المللی در این آبراه پرداخته است.

گروه شورشی حوثی مورد حمایت تهران در حدود ۹ ماه گذشته حمله به کشتی‌های تجاری متعلق به شرکت‌ها و دولت‌های خارجی را که در آب‌های دریای سرخ و خلیج عدن حرکت می‌کنند، ادامه داده‌اند.

حوثی‌ها با ادعای «حمایت از فلسطینیان» در حالی که جنگ ارتش اسرائیل علیه گروه افراطی حماس در غزه در جریان است، حمله به کشتی‌های تجاری را ابتدا با عنوان ارتباط کشتی‌ها با اسرائیل آغاز کردند اما در طول ماه‌های گذشته عملاً کشتی‌های تجاری بسیاری را که ارتباطی با اسرائیل نداشته، هدف قرار داده‌اند.

گروه افراطی حماس متحد حوثی‌ها و تهران در محور موسوم به «مقاومت» است که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان تروریستی شناخته شده‌اند.

دریاسالار ربیعی هفته گذشته اعلام کرد درآمد کشورش از آبراه راهبردی سوئز به دلیل حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها یک چهارم کاهش یافته است.

کانال سوئز که دریای سرخ را به دریای مدیترانه وصل می‌کند، برای مصر در کسب ارز خارجی یک منبع کلیدی، پس از گردشگری محسوب می‌شود.

مصر در سال مالی ۲۰۲۳–۲۰۲۴ مبلغ ۷٫۲ میلیارد دلار درآمد از عبور کشتی‌های تجاری از کانال سوئز به خزانه خود واریز کرد که ۲٫۲ میلیارد دلار کمتر از دوره مشابه سال پیش بود.

سنتکام در مقابله با حملات حوثی‌ها در دریای سرخ و خلیج عدن نقش محوری ایفا می‌کند.

مصر و رهبر آن عبدالفتاح سیسی که قبلاً رئیس ستاد ارتش این کشور بوده، متحد آمریکا هستند.

معلوم نیست دیدار رئیس نظامی آبراه سوئز با فرمانده سنتکام به توافق مشخصی در زمینه مقابله با تشدید حملات حوثی‌ها منجر شده است یا نه.

سخنگوی حوثی‌ها از حمله به یک «کشتی آمریکایی» در دریای سرخ در شنبه شب خبر داد، که تازه‌ترین حمله از این نوع در ۹ ماه گذشته بود.

سنتکام ساعاتی بعد از انهدام یک پهپاد در دریای سرخ که «تهدیدی قریب‌الوقوع» برای نیروهای ائتلاف و کشتی‌های تجاری در منطقه بود، خبر داد.

XS
SM
MD
LG