لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۷

چین با دفاع از سیاست دفاعی خود بیانیه ناتو علیه پکن را محکوم کرد


نشست روز دوشنبه ناتو در بروکسل که در آن چین یک «چالش جهانی» معرفی شد.
نشست روز دوشنبه ناتو در بروکسل که در آن چین یک «چالش جهانی» معرفی شد.

سفارت چین در اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه ۲۵ خرداد بیانیه ناتو که در آن چین یک «چالش امنیتی» توصیف شده است را محکوم کرد و افزود که چین ضمن دفاع از خود عامل گسترش صلح است.

سفارت چین در اتحادیه اروپا گفت بیانیه ناتو یک «تهمت‌زنی آشکار به توسعه و پیشرفت صلح‌آمیز چین، قضاوتی غلط در مورد اوضاع بین‌المللی و نقش ناتو و تداوم ذهنیت دوران جنگ سرد و روانشناسی سیاسی سازمانی است».

رهبران کشورهای عضو ناتو در بیانیه پایانی اجلاس خود که عصر دوشنبه صادر شد چین را یک «چالش امنیتی دائمی» توصیف کردند. دولت آمریکا به خصوص روی تهدیدهای چین در دریای جنوبی چین و اقدامات پکن برای مرعوب کردن حکومت تایوان انگشت می‌گذارد.

سفارت چین در اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد که بودجه نظامی آن کشور به مراتب از بودجه‌ای که اعضای ناتو برای امور دفاعی هزینه می‌کنند کمتر است و این پیمان را متهم کرد که برای توجیه اهداف و سیاست‌های خود در توانایی نظامی و تهدیدهای امنیتی از سوی چین اغراق می‌کند.

در بخشی از این بیانیه گفته می‌شود که «چین هرگز از حق خود در حفظ صلح صرفنظر نخواهد کرد ولی با همان قاطعیت از استقلال، امنیت و توسعه منافع خویش دفاع خواهد کرد».

رهبران ناتو، چین را به تلاش برای زیر سؤال بردن نظم پذیرفته شده جهانی متهم کردند. این موضع‌گیری با سیاست‌های رئیس‌جمهوری آمریکا که خواهان مقابله با چین در زمینه‌های تجاری، نظامی و حقوق بشر است انطباق دارد.

در بیانیه پایانی اجلاس رهبران کشورهای عضو ناتو گفته می‌شود که «اهداف و رفتار تعرضی چین برای نظم بین‌المللی مبتنی بر اصول پذیرفته شده و مناطقی که از نظر امنیتی برای ناتو مهم هستند یک چالش سیستماتیک است».

رهبران ۳۰ کشور عضو ناتو از اطلاق مفهوم «تهدید یا خطر» به چین پرهیز کرده ولی در مورد «سیاست‌های تعرضی» و سرعت مدرن‌سازی نیروهای مسلح و استفاده از نشر اطلاعات غلط توسط چین ابراز نگرانی کردند.

سفارت چین در اتحادیه اروپا در واکنش به بیانیه ناتو تاکید کرد که رسالت نیروهای مسلح چین دفاعی است و نوسازی ارتش آن کشور «معقول، منطقی، باز و شفاف» است.

چین پس از آمریکا بزرگترین بودجه نظامی جهان را دارد ولی سفارت این کشور در بیانیه خود تاکید کرد که بودجه نظامی ۲۰۹ میلیارد دلاری چین حدود ۲۰ درصد از مجموع هزینه‌های نظامی کشورهای عضو ناتو کمتر است.

کارشناسان معتقدند که رقم اصلی بودجه نظامی چین بیشتر از این است و آن کشور بخشی از هزینه‌های نظامی خود از جمله ساخت تسلیحات جدید را اعلام نمی‌کند.

سفارت چین در اتحادیه اروپا در بخش دیگری از بیانیه خود گفت «ناتو در نقاط مختلف جهان پایگاه دارد و برای نشان دادن قدرت نظامی خود ناوهای هواپیمابرش را به سراسر جهان اعزام می‌کند».

در این بیانیه به بمباران سفارت چین در بلگراد، پایتخت صربستان توسط جنگنده‌های ناتو در سال ۱۹۹۱ اشاره شده است که در جریان آن سه کارمند رسانه‌های دولتی چین کشته شدند.

پیمان ناتو تاکید کرده که این حمله به دلیل خطا در هدف‌گیری اتفاق افتاد ولی اکثر مردم چین معتقدند که این یک حمله عمدی بود.

در بخش دیگری از بیانیه سفارت چین در اتحادیه اروپا تاکید می‌شود که زرادخانه هسته‌ای چین ۲۰ برابر کوچکتر از سلاح‌های هسته‌ای اعضای ناتو و این نوع تسلیحات هیچگاه علیه کشوری که صاحب سلاح‌های هسته‌ای نیست به‌کار برده نخواهد شد.

این بیانیه می‌افزاید: «ما برای هیچ کشوری یک "چالش امنیتی سیستماتیک" نیستیم ولی اگر کسی بخواهد برای ما یک "چالش امنیتی سیستماتیک" باشد دست روی دست نخواهیم گذاشت».

«ناتو باید انرژی بیشتری صرف گفت‌وگو و همکاری کند و اقداماتی انجام دهد که واقعاً در راستای صلح و ثبات منطقه‌ای و جهانی است».

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG