لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۹

انتقاد از روسیه در نشست گروه ۲۰ به دلیل چالش‌های جهانی در پی تهاجم به اوکراین


استقبال وزیر خارجه اندونزی از سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در نشست گروه ۲۰
استقبال وزیر خارجه اندونزی از سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در نشست گروه ۲۰

همزمان با انتقادهای گسترده از روسیه در نشست وزرای خارجه کشورهای «گروه ۲۰»، اندونزی به‌ عنوان میزبان نشست امسال از اعضای این گروه خواست تا به پایان جنگ در اوکراین کمک کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رتنو مارسودی، وزیر خارجه اندونزی، روز جمعه، ۱۷ تیر، در نشست گروه ۲۰ که در جزیره بالی برگزار شده است از کشورهایی که نمایندگان آن در این نشست شرکت داشتند خواست تا برای مقابله با چالش‌های جهانی «راهی رو به جلو بیابند».

خانم مارسودی در ادامه گفت: «پیامدهای جنگ، از جمله افزایش قیمت انرژی و مواد غذایی، بیشترین ضربه را به کشورهای کم‌درآمد خواهد زد.»

او همچنین تاکید کرد: «مسئولیت ما این است که جنگ را زودتر پایان دهیم و اختلافات خود را سر میز مذاکره حل کنیم، نه در میدان جنگ.»

نشست گروه ۲۰ هر سال با حضور وزرای اقتصاد (دارایی) و مسئولان بانک‌های مرکزی ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان که در مجموع ۸۵ درصد کل اقتصاد جهانی و دو سوم جمعیت جهان را دارند، برگزار می‌شود.

گزارش‌ها از بالی حکایت از آن دارد که نشست امسال بیش از همه تحت تاثیر جنگ روسیه و اوکراین قرار داشته است. تا جایی که هنگام ورود سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، به جلسه فریادهای «چه زمانی جنگ را متوقف می‌کنید؟» و «چرا جنگ را متوقف نمی‌کنید؟» در جلسه شنیده شد.

آقای لاوروف پس از نخستین جلسه مذاکرات روز جمعه به خبرنگاران گفت که ما امروز چیزهای زیادی ازجمله کلمه «متجاوزان» و «اشغال‌گران» را شنیدیم.

او همچنین از وزرای کشورهای غربی گله کرد که «تقریباً بلافاصله پس از آغاز سخنرانی‌هایشان، به انتقاد دیوانه‌وار از روسیه در ارتباط با وضعیت اوکراین پرداختند».

خبرگزاری‌ها گزارش دادند که سرگی لاوروف به‌هنگام سخنرانی همتای اوکراینی خود جلسه را ترک کرده و پس از انتقادات غربی‌ها از نقش روسیه در بحران جهانی غذا جلسه را ناتمام رها کرده است.

در حاشیه نشست امروز آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، نیز از «تشدید چالش‌های مربوط به افزایش هزینه‌های غذا و انرژی پس از تجاوز روسیه به اوکراین» انتقاد کرده بود.

به گزارش رویترز، یک مقام غربی هم که به نام او اشاره نشده گفت که آقای بلینکن در جریان جلسه عمومی نشست امروز به «مسدود کردن صادرات غلات اوکراین و سرقت آن» اعتراض کرده و زمانی که وزیر خارجه روسیه در جلسه حضور نداشت، خطاب به دیگر مقامات روسیه گفت: «اوکراین کشور شما نیست. غلات آن غلات شما نیست. چرا بنادر را مسدود می‌کنید؟ باید اجازه دهید غلات خارج شوند.»

در واکنش به انتقادها از مسدود کردن مسیرهای صادرات محصولات کشاورزی اوکراین، وزیر خارجه روسیه امروز در جمع خبرنگاران از آمادگی روسیه برای مذاکره با اوکراین و ترکیه در مورد غلات خبر داد، اما زمان برگزاری این مذاکرات را اعلام نکرد.

در پی تهاجم روسیه به اوکراین از اوایل اسفند پارسال، این کشور برای صادرات محصولات خود با مشکلات بسیاری مواجه شده و بسیاری از بنادر آن به دلیل جنگ در سواحل جنوبی مسدود شده‌اند.

نهادهای سازمان ملل در ماه‌های گذشته بارها هشدار داده‌اند که پیامدهای جنگ اوکراین از جمله اختلال در صادرات و توزیع مواد غذایی، کودهای شیمیایی و انرژی در نیمه اول سال جاری باعث افزایش قیمت مواد غذایی شده است.

اوکراین و روسیه درمجموع حدود یک سوم گندم و جو و نیمی از روغن آفتابگردان جهان را تولید می‌کنند. علاوه بر این روسیه و بلاروس دومین و سومین تولیدکننده پتاس در جهان هستند که یکی از مواد اصلی برای توليد کودهای شیمیایی است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز سوم تیر درباره «کمبود فزاینده مواد غذایی در سراسر دنیا» هشدار داده و گفته بود که «اعلام قحطی‌های متعدد در سال ۲۰۲۲، خطری واقعی است و ممکن است در سال ۲۰۲۳ (وضعیت) از این هم وخیم‌تر شود».

بر اساس گزارش‌های رویترز و رادیوفردا/ ف. ع./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG