لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۴

کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان با حضور ایران و در غیاب روسیه برگزار می‌شود


هتل بایِریشِر هوف در مونیخ، محل برگزاری کنفرانس
هتل بایِریشِر هوف در مونیخ، محل برگزاری کنفرانس

کنفرانس امنیتی معتبر مونیخ در آلمان روز جمعه، ۲۹ بهمن‌ماه، زیر سایه دو رخداد امنیتی و سیاسی یعنی مذاکرات احیای برجام و احتمال حمله روسیه به اوکراین آغاز می‌شود.

کنفرانس امنیتی مونیخ که در دو سال گذشته به دلیل همه‌گیری کرونا تنها به شکل آنلاین برگزار شده بود امسال بار دیگر حضوری است، از جمعه تا یک‌شنبه، اما با مهمانان محدود، تنها ۶۰۰ نفر به جای بیش از دو هزار نفر همیشگی.

در حالی که مذاکرات احیای برجام در وین، پایتخت اتریش، ادامه دارد و گفته می‌شود که طرفین به توافق بسیار نزدیک شده‌اند، این مذاکرات قرار است یکی از موضوعات اصلی مورد بررسی در کنفرانس مونیخ باشد.

از ایران قرار است حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، در این کنفرانس شرکت داشته و روز شنبه بعدازظهر به وقت آلمان در میزگردی با عنوان «هنر توافق: ایران و آینده برجام» حضور یابد. خبرگزاری تسنیم روز جمعه صبح خبر داد که وزیر خارجه ایران سفر خود را به مقصد مونیخ آغاز کرده است.

اما احتمالا مهم‌ترین مهمانان کنفرانس مونیخ ۲۰۲۲ رئیس جمهور اوکراین، معاون ریاست جمهوری آمریکا، و دبیرکل ناتو، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، هستند، و موضوع اوکراین و حمله قریب‌الوقوع احتمالی روسیه به این کشور در صدر موضوعات.

کرملین، مقر حکومت روسیه، هفته گذشته خبر داد که از این کشور هیچ گروه و تیمی در کنفرانس امسال حضور نخواهند داشت. این نخستین بار در سال‌های گذشته است که روسیه از مونیخ غیبت خواهد داشت.

خبرگزاری رویترز روز جمعه این غیبت چشمگیر را نشانه بالا بودن تنش در روابط روسیه با آمریکا و اروپا دانسته است.

روسیه روز سه‌شنبه هفته جاری اعلام کرد که تعدادی از نیروهای این کشور از مرز با اوکراین در حال عقب‌نشینی هستند. اما کشورهای غربی می‌گویند که هیچ نشانه‌ای دال بر این خداد دیده نشده است. یک مقام ارشد آمریکایی نیز روز چهارشنبه گفت که روسیه هفت هزار سرباز دیگر به نیروهای خود در مرز اوکراین اضافه کرده است.

علاوه بر جنگ بر سر اوکراین و احیای برجام، وضعیت شکننده امنیتی در منطقه ساحل آفریقا نیز قرار است از موضوعات مهم مورد بررسی در کنفرانس امنیتی مونیخ باشد که به «داووس دفاعی» نیز مشهور است.

فرانسه در هفته جاری اعلام کرد که پس از نزدیک به یک دهه مبارزه با اسلام‌گرایان افراطی نیروهای خود را از کشور مالی خارج می‌کند.

XS
SM
MD
LG