لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۷

هشدار دیده‌بان حقوق بشر درباره افزایش شمار اعدام‌ها در ایران


سازمان دید‌ه‌بان حقوق بشر با اشاره به‌اعدام دست‌کم ۸۷ تن تنها در یک ماه پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، درباره اوج‌گیری روند اعدام‌ها از سوی دستگاه قضائی جمهوری اسلامی هشدار داده است.

سازمان دیدبان حقوق بشر، سه‌شنبه ۳۰ مرداد، در گزارش خود با اشاره به اعدام رضا رسایی، جوانی که در جریان اعتراض سراسری ۱۴۰۱ بازداشت و به تازگی به‌اتهام قتل یک عضو سپاه پاسداران اعدام شد، یاد‌آور شد که تنها در ۱۶ مرداد امسال، ۲۹ زندانی در دو زندان ایران اعدام شدند.

این سازمان به گزارش اخیر سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ استناد کرده که بر اساس آن در هفته‌های اخیر ۲۶ تن در زندان قزلحصار و سه نفر در زندان مرکزی کرج در روز ۱۶ مرداد اعدام شدند.

از این تعداد، ۱۷ تن متهم به قتل عمد بودند و هفت نفر در ارتباط با جرائم «مواد مخدر» اعدام شدند و نام دو تبعه افغانستان هم به اتهام «تجاوز جنسی» در جمع اعدام شده‌ها به‌چشم می‌خورد.

محمود امیری‌ مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، روز ۱۷ مرداد در بیانیه‌ای گفت که جمهوری‌ اسلامی با «سوء استفاده از توجه جامعه جهانی به تنش این حکومت با اسرائیل»، دست به «کشتار دسته‌جمعی زندانیان و تشدید فضای اختناق در ایران» زده است.

سازمان دیدبان حقوق بشر سال‌هاست که نقض‌ جدی حقوق بشر در ایران و روند نا‌عادلانه محاکمه‌ها را در دادگاه‌های ایران رصد می‌کند.

ناهید نقشبندی، پژوهشگر ایرانی سازمان دید‌بان حقوق بشر، در این زمینه گفته است: « برای آن که شعارهای تبلیغاتی مسعود پزشکیان در جریان کارزار انتخاباتی معنی‌دار شود، او باید فوراً برای لغو احکام اعدام موجود، تعلیق مجازات اعدام و درخواست اصلاح قوه قضائیه مداخله کند.»

او همچنین اعلام کرد استفاده ایران از اعدام «ابزاری برای تهدید» در پی محاکمه‌های ناعادلانه است و به‌ویژه علیه کسانی که در پی اصلاح حکومت هستند، به کار می‌رود.

او این اقدام جمهوری اسلامی را «سوءاستفادهٔ هولناک از قدرت» توصیف کرده و از کشورهای دیگر، بخصوص آنها که با ایران در ارتباط هستند خواسته روند اعدام‌ها در ایران را محکوم کنند.

به‌تازگی ولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، از موج اخیر اعدام‌ها در ایران شدیدا ابراز نگرانی کرد.

آبان سال گذشته نیز آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، درباره «سرعت نگران‌کننده» اجرای احکام اعدام در ایران، هشدار داده‌ بود.

بر اساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل، در سال ۲۰۲۳ میلادی، دست‌کم ۸۵۰ تن در ایران اعدام شده‌اند، ۴۸ درصد بیشتر از سال قبل از آن، که این سازمان دلیل آن را «ناشی از تلاش حکومت ایران برای گسترش هراس و وحشت در میان مردم نسبت به عواقب اعتراض علیه حکومت دانسته است.»

XS
SM
MD
LG