لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۸

سازمان ملل از توافق دولت یمن و حوثی‌ها در امور مالی خبر داد


سازمان ملل به نقش مهم عربستان سعودی در میانجی‌گری برای این توافق اشاره کرده است
سازمان ملل به نقش مهم عربستان سعودی در میانجی‌گری برای این توافق اشاره کرده است

سازمان ملل می‌گوید دولت رسمی تحت حمایت جامعه جهانی در یمن و شورشیان حوثی مورد حمایت ایران برای کاهش تنش‌های مالی، از جمله لغو تحریم‌های بانکی دوجانبه توافق کرده‌اند.

نماینده سازمان ملل در یمن روز سه‌شنبه دوم مردادماه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد طرفین به توافق رسیدند که با وساطت عربستان سعودی، اعمال تحریم‌های بانکی علیه همدیگر را لغو کنند و در آینده از اتخاذ چنین اقداماتی خودداری کنند.

شورشیان حوثی از مارس ۲۰۱۵، چند ماه بعد از تسخیر بخش‌های بزرگی از یمن، وارد درگیری نظامی با ائتلاف به رهبری عربستان سعودی شدند و هم دولت رسمی و هم شورشیان شیعه حوثی با بحران‌های مالی مواجه هستند.

دسامبر پارسال دولت رسمی و حوثی‌های یمن با وساطت سازمان ملل توافق کردند که به جنگ خاتمه دهند و رویکرد سیاسی را در پیش بگیرند. با این‌حال، آغاز حملات حوثی‌ها به کشتی‌های بین‌المللی در دریای سرخ از نوامبر پارسال به بهانه حمایت از فلسطینی‌ها در جنگ غزه مذاکرات صلح با دولت رسمی یمن را به تعویق انداخت.

دفتر سازمان ملل در یمن با انتشار بیانیه‌ای گفته است دولت رسمی یمن و حوثی‌ها روز دوشنبه به هانس گراندبرگ نماینده این سازمان در امور یمن اطلاع دادند که توافق کرده‌اند تدابیری برای کاهش تنش‌ها اتخاذ کنند.

دفتر آقای گراندبرگ به نقش «برجسته» عربستان سعودی در میانجی‌گری برای این توافق اشاره کرده و افزوده است بخشی از این توافق لغو همه محدودیت‌های بانکی اعمالی شده توسط دولت رسمی یمن و حوثی‌ها علیه همدیگر است.

بانک مرکزی یمن شهریورماه امسال بر معاملات بانکی با شش بانک تحت کنترل حوثی‌ها در صنعا ممنوعیت اعمال کرد. دولت مرکزی یمن پیشتر از این بانک‌ها خواسته بود که به شهر عدن نقل مکان کنند.

با این تصمیم، نقل و انتقالات مالی میان صنعا و عدن با اخلال مواجه شد.

بانک مرکزی که خود حوثی‌ها در صنعا به راه انداخته‌اند نیز با متهم کردن آمریکا و عربستان سعودی به تلاش برای فشار مالی بر آنها و در تلافی اقدام بانک مرکزی عدن، بر معاملات بانک‌های تحت کنترل خود با ۱۳ بانک در عدن ممنوعیت اعمال کرد.

اکنون دفتر آقای گراندبرگ می‌گوید طرفین توافق کرده‌اند که بر اساس نقشه راه سازمان ملل، مذاکرات برای حل همه مسائل مالی و انسانی را آغاز کنند.

این بیانیه بر لزوم رویکرد سازنده طرفین برای حل مشکلات مالی مردم یمن، آتش‌بس در کشور و اتخاذ رویکرد سیاسی برای حل مناقشات تاکید کرده است. بخشی از این مناقشات مالی مربوط به ضبط دارایی‌های شرکت هواپیمایی یمن توسط حوثی‌ها در بانکهای صنعا هست.

توافق طرفین همچنین شامل احیای پروازهای یمن از صنعا به اردن به تعداد سه پرواز در روز است. شرکت هواپیمایی یمن همچنین روزانه یک پرواز به قاهره و هند خواهد داشت.

حوثی‌ها حدود ۲۰ روز پیش نیز اعلام کردند براساس توافقی که با دولت رسمی یمن صورت گرفته است، محمد قحطان، رهبر حزب «اصلاح» و سیاستمدار متحد دولت یمن، را آزاد می‌کنند.

XS
SM
MD
LG