لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۹

آمار رسمی کرونا در ایران: تعداد قربانیان به ۵۵۷۴ نفر رسید


بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت ایران، با مرگ ۹۳ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد کل قربانیان کرونا در ایران در روز جمعه، پنجم اردیبهشت‌ماه، به ۵۵۷۴ نفر رسید.

به گفته کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت در طول همین مدت، ۱۱۶۸ نفر بیمار جدید شناسایی شده‌اند.

او که روز جمعه در یک نشست خبری آمار روزانه کرونا در ایران را ارائه می‌داد، گفت مجموع کل بیماران مبتلا به ۸۸ هزار و ۱۹۴ نفر رسیده است.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، تاکنون ۶۶ هزار و ۵۹۶ نفر از بیماران بهبود یافته و از بیمارستان مرخص شده‌اند و ۳۱۲۱ نفر در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.

آقای جهانپور تاکید کرد که «هیچ استانی در وضعیت قرمز نیست». ​

با وجود این اظهارات، روز جمعه ۵ اردیبهشت، مقام‌های محلی در استان‌های خوزستان، فارس و زنجان خبر از افزایش شیوع این بیماری و «نگران‌کننده» بودن وضعیت خبر داده‌اند.


علاوه بر این، آمارهای رسمی وزارت بهداشت درباره شیوع کرونا در ایران همواره با ابهام مواجه بوده است.

پیش از این مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز با انتشار گزارشی اعلام کرده است آمار واقعی تعداد افراد جان‌باخته حدود دو برابر و آمار مبتلایان بین ۸ تا ۱۰ برابر آمار اعلام شده توسط وزارت بهداشت است.

آقای جهانپور روز دوشنبه، اول اردیبهشت، در یک نشست خبری ویدئویی در این باره گفت: «هر کسی هر چیزی می‌خواهد بگوید؛ ما فقط آمار موارد شناخته‌شده و قطعی را اعلام می‌کنیم و به کسی هم به صورت شخصی جواب نمی‌دهیم.»

روز سه‌شنبه، ۲۷ فروردین، علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت، با اعلام این که امکان برآورد دقیق همه مبتلایان به ویروس کرونا در هیج کشوری نیست، گفته بود: «این‌که چندین برابر آمار اعلام‌شده، مرگ [ناشی از کرونا] داریم، قطعاً درست است.»

بستری شدن ۵۸ هزار نفر در تهران

در همین حال علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران گفته است از ابتدای شیوع بیماری تاکنون، ۵۸ هزار بیمار مبتلا به کرونا در تهران بستری شده‌اند.

او که روز جمعه ۵ اردیبهشت در نشستی با اعضای هیئت مدیره خانه سینما سخن می‌گفت، به تعداد مرگ و میر ناشی از کرونا در تهران اشاره نکرد.

این نخستین بار است که آمار مبتلایان به کرونا در تهران به صورت رسمی اعلام می‌شود.

در روزهای گذشته رئیس شورای شهر تهران و برخی اعضای این شورا اعلام کردند که آمار ابتلا به کرونا در ایران بسیار بیشتر از آمار رسمی است که وزارت بهداشت اعلام می‌کند.

آنها از مقام‌های شهرداری تهران خواسته بودند که آمار تهران را به صورت جداگانه اعلام کنند تا هشدارهای لازم به مردم داده شود.

XS
SM
MD
LG