لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۲

اظهارات متناقض مقامات ایرانی درباره نحوه آزمایش کرونا از زائران بازگشتی اربعین از عراق


هجوم ژائران ایرانی به مرز شلمچه در جنوب ایران با کمترین مراقبت‌های بهداشتی
هجوم ژائران ایرانی به مرز شلمچه در جنوب ایران با کمترین مراقبت‌های بهداشتی

مقام‌های دولت ابراهیم رئیسی اظهارات ضدونقیضی درباره نحوه آزمایش کرونا از زائران ایرانی بازگشتی از عراق بیان کرده و باعث ایجاد سردرگمی شده‌اند.

در حالی که رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی ایران، هفته گذشته گفته بود از زائران اربعین فقط «تست چشمی» گرفته می‌شود، احمد وحیدی، وزیر کشور، شامگاه یکشنبه چهارم مهرماه اعلام کرد زائران ایرانی اربعین که از مرز هوایی و یا زمینی وارد کشور می‌شوند باید «تست پی‌سی‌آر» داشته باشند.

آقای وحیدی در یک برنامه تلویزیونی گفت که «در صورت نیاز، هنگام بازگشت زائران به ایران در برخی از محورهای مورد نیاز محدودیت‌هایی اعمال خواهد شد».

وزیر کشور ایران توضیحی درباره این محدودیت‌ها نداد اما او در حالی از الزام «تست پی‌سی‌آر» سخن گفته است که وزیر راه و شهرسازی در یک مصاحبه تلویزیونی گفته بود: «به منظور افزایش سرعت در انتقال زائران، به جای تست پی‌سی‌آر، از زائران تست چشمی به‌عمل خواهد آمد».

رستم قاسمی هیچ توضیحی در مورد «تست چشمی» مورد اشاره خود نداد. این در حالی است که برای تشخیص مبتلایان به ویروس کرونا، چنین تستی وجود ندارد.

همزمان غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در خصوص ورود بدون کنترل زیستی زائرین اربعین هشدار داده و گفته است که «در بحث پیاده‌روی اربعین ضرورت دارد به دقت موضوع بازگشت زائرین و وضعیت سلامت آن‌ها مورد پایش قرار گیرد».

او گفته است که «زائرین اربعین برای بازگشت به کشور چه از مرز هوایی و چه مرز زمینی باید تحت بررسی و آزمایش پی‌سی‌آر قرار بگیرند در غیر این صورت امکان بروز موج جدید پاندمی در کشور وجود دارد».

وضعیت کرونا در ایران همچنان بحرانی است و برخی از مقامات وزارت بهداشت درباره احتمال شیوع گونه‌های جدید ویروس و شکل‌گیری پیک ششم در پاییز امسال هشدار داده‌اند. همزمان نگرانی‌هایی از آلوده بودن و ناقل بودن مسافران بازگشتی از عراق وجود دارد.

شهروندان ایرانی در سال‌های گذشته برای حضور در مراسم اربعین با پای پیاده از مرزهای کشور راهی شهرهای مذهبی عراق از جمله کربلا می‌شدند، اما دولت عراق به دلیل شیوع کرونا، از سال گذشته محدودیت‌هایی برای ورود شهروندان سایر کشورها از جمله ایران وضع کرده است.

به گفته وزیر کشور ایران، در سال‌های قبل حتی سه میلیون و ۷۰۰ هزار زائر ایرانی در کربلا حضور می‌یافتند اما دولت عراق پس از شیوع بیماری کرونا اعلام کرد که زائر نمی‌پذیرد و امسال نیز صرفا با سفر هوایی ۶۰ هزار زائر ایرانی موافقت کرد.

بر اساس اعلام مقامات عراقی امسال ۶۰ هزار شهروند ایرانی تنها از «راه هوایی» و با «ویزای رایگان» می‌توانستند به این کشور سفر کنند، اما بازگشت آن‌ها از مرز زمینی امکان‌پذیر است.

شیوع کرونا در ایران و سوءمدیریت مقام‌های جمهوری اسلامی در کنترل این بیماری ظرف دو سال گذشته، باعث کشته شدن دستکم ۲۴۰ هزار نفر بر اساس آمارهای رسمی شده است. این در حالی که برآورد آمارهای غیررسمی سه تا چهار برابر این رقم است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری‌های ایرنا، ایسنا و سایت رادیو فردا/ ف.ق/ ک.ر
XS
SM
MD
LG