لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۵

سعید خطیب‌زاده: مذاکرات برجام طی «چند هفته آتی» از سر گرفته خواهد شد


سعید خطیب‌زاده ، سخنگوی وزارت خارجه ایران
سعید خطیب‌زاده ، سخنگوی وزارت خارجه ایران

سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید مذاکرات هسته‌ای وین به‌زودی و طی چند هفته آتی از سرگرفته خواهد شد و این به اطلاع اعضای برجام رسیده است.

سعید خطیب‌زاده روز سه‌شنبه ۳۰ شهریورماه گفت اما در عین حال لازم است قبل از آن، تیم سیاست خارجی دولت جمع‌بندی نهایی خود را در خصوص کم و کیف گفت‌وگوها انجام دهد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران ۹ شهریورماه گفته بود طرف مقابل (اعضای برجام) خودش این درک را دارد که یک پروسه دو تا سه ماهه زمان می‌برد تا دولت جدید مستقر شود و برنامه‌ریزی برای هر گونه تصمیم داشته باشد.

او روز ۲۲ شهریور نیز در گفت‌وگوی تلفنی با دومینیک راب همتای بریتانیایی خود اعلام کرد که در حال مشورت‌های داخلی در مورد نحوه ادامه مذاکرات وین هستیم.

آقای راب ۲۴ شهریور از کابینه دولت بریتانیا کنار گذاشته شد و اکنون لیز تراس سمت وی را در دست دارد.

ایران از ۳۰ خرداد امسال مذاکرات هسته‌ای با اعضای برجام و آمریکا را متوقف کرده و هنوز معلوم نیست تحت چه شرایط و پیش‌شرط‌هایی قصد بازگشت به میز مذاکرات را دارد.

پیش از این خبرگزاری رویترز از قول چند منبع ایرانی گزارش داده بود که دولت جدید ایران احتمالا خواستار ادامه فعالیت سانتریفوژهای پیشرفته و غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم باشد.

هم‌اکنون وزیر خارجه ایران برای شرکت در هفتادوششمین مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده است و آقای خطیب‌زاده نیز وی را همراهی می‌کند.

ژان-‌ایو لو دریان وزیر خارجه فرانسه روز دوشنبه اعلام کرد در حاشیه اجلاس سازمان ملل وزیران خارجه اعضای برجام و ایران دیدار خواهند داشت. او گفت این دیدار آخر هفته جاری انجام خواهد شد تا تکانی به مذاکرات پیش رو بدهد.

وزیر خارجه فرانسه گفته است مذاکرات باید سریعا آغاز شود.

مذاکرات هسته‌ای با میزبانی اتحادیه اروپا و با هماهنگی جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام می‌شود.

خطیب‌زاده درباره این‌که آیا نشست وزیران خارجه ایران و ۱+۴ در دستور کار قرار دارد، به خبرگزاری ایرنا گفته است برجام و گفت‌وگوهای وین یکی از موضوعات اصلی ملاقات‌های دوجانبه با آقای بورل و وزرای خارجه حاضر از ۴+۱ خواهد بود.

با این‌حال وی با تاکید بر این‌که نشست وزیران ۱+۴ در نیویورک در دستور کار نیست، گفته است هر نشست و جلسه‌ای هماهنگی قبلی و تنظیم دستورکار لازم دارد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در ادامه گفت اما نه برنامه‌ای برای جلسه وزرای خارجه ایران و ۱+۴ از قبل تنظیم شده است و نه این‌که بر اساس اطلاع ما همه وزیران خارجه ۴+۱ در نیویورک حاضر هستند.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا، رویترز، رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG