لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۶

یک میلیارد دلار بودجه تنها برای «حفظ ناترازی» فعلی برق ایران لازم است


رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی نیروگاه‌های ایران می‌گوید در صورت ادامه روند فعلی و عدم چاره اندیشی، میزان ناترازی برق در تابستان ۱۴۰۴ حداقل ۲۶ هزار مگاوات خواهد بود.

این رقم یعنی دولت از تامین یک سوم تقاضای برق کشور ناتوان خواهد ماند.

علی نیکبخت روز شنبه ۲۴ شهریورماه در ادامه گفت برای گذر از این شرایط و «حفظ ناترازی» فعلی نیاز به ۹۰۰ تا یک میلیارد دلار بودجه است.

او در این زمینه توضیح داد: «اگر وزارت نیرو امروز برای بهسازی و اجرای پروژه‌های جبران افت تولید امروز اقدام کند، می‌تواند با تخصیص ۹۰۰ میلیون دلار تا یک‌میلیارد دلار بودجه، ۲۷۰۰ مگاوات در نیروگاه‌های بخاری و ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ مگاوات در نیروگاه‌های گازی فعلی، به تولید عملی برق حرارتی بیفزاید و با این کار، حداقل ناترازی در حد ۲۰ هزار مگاوات سال جاری باقی بماند.»

او در ادامه اظهارات خود گفت برای امسال ناترازی ۱۹ تا ۲۰ هزار مگاواتی پیش‌بینی می‌شد، اما از قبل از پیک تدابیر لازم اندیشیده نشده و کشور گریبان‌گیر ضرر و زیان‌هایی در این بخش شد.

به گفته او، اگر برای سال آینده نیز از هم‌اکنون تدبیر نشود، ایران با کسری ۲۶ هزار مگاواتی برق مواجه می‌شود.

بر اساس آمارهای وزارت نیرو، ایران پارسال با ۱۱ هزار مگاوات و امسال با ۱۷ هزار مگاوات کسری تابستانی برق مواجه بود و پیشتر برخی از مقامات برقی هشدار داده بودند که سال آینده کسری برق کشور از ۲۴ هزار مگاوات عبور خواهد کرد و نیاز به ۲۵ تا ۲۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای جبران این کسری است.

با این حال، آقای نیکبخت توضیح نداده چرا برای جبران کسری برق، دولت را به جبران آن از طریق نیروگاه‌های حرارتی (گازی و بخاری) توصیه کرده که هم راندمان بسیار پایینی دارند و هم کشور با کسری شدید گاز برای تامین سوخت آنها مواجه است.

انتظار برای کسری ۲۶ هزار مگاواتی برق در کشور در تابستان سال آینده معادل دو برابر مجموع تولید برق بزرگترین کشورهای صادرکننده برق منطقه، یعنی جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکمنستان است.

رییس هیئت مدیره انجمن صنفی نیروگاه‌های ایران بدون اشاره به رقم «بدهی ۹۰ هزار میلیارد تومانی دولت به نیروگاه‌دارن خصوصی تا پایان سال گذشته» که چهار برابر شروع کار دولت سیزدهم است، گفته است حدود سه هزار مگاوات از ظرفیت نیروگاهی کشور در تابستان غیرفعال بوده، چرا که مالکان نیروگاه‌ها به علت مطالبات انباشته‌ای که از دولت دارند، نمی‌توانند برای انجام به‌موقع تعمیرات، هزینه لازم را اختصاص دهند و این مسئله بعد از جهش قیمت ارز در سال ۹۸، بدتر شد.

به گفته او، درآمد نیروگاه‌ها از سال ۹۸ تا ۱۴۰۱ تقریبا دو برابر شد، اما هزینه‌های نیروگاه‌ها متأثر از نرخ ارز و تورم، چندین برابر شد: «نرخ ارز در این مدت ۶ برابر و تورم بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد رشد پیدا کرد».

پارسال دولت ابراهیم رئیسی راه‌اندازی بیش از شش هزار مگاوات نیروگاه جدید برقی را هدف‌گذاری کرده بود، اما تنها کمتر از یک سوم این رقم محقق شد و بخش اعظم آن نیروگاه‌های بخاری و گازی با راندمان بسیار اندک بود.

XS
SM
MD
LG