لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۸

۶۶ سالگی مراد طاهباز؛ بریتانیا خواستار پایان دادن به «رفتار بی‌رحمانه» ایران شد


وزیر خارجه بریتانیا روز ۹ مهرماه به مناسبت روز تولد مراد طاهباز، شهروند ایرانی‌-بریتانیایی زندانی در ایران، با انتشار بیانیه‌ای از جمهوری اسلامی خواست دست از رفتار «بی‌رحمانه» با وی بردارد.

به گزارش وبسایت وزارت خارجه بریتانیا، لیز تراس گفت، در حالی که امروز آقای طاهباز وارد ۶۶ سالگی‌اش خودش شده، یک بار دیگر روز تولدش را در بازداشت ناعادلانه به سر می‌کند.

مراد طاهباز ، از فعالان محیط زیستی، به اتهام همکاری با آمریکا، طبق رای دادگاه که آبان ۹۸ صادر شد، به ۱۰ سال حبس محکوم شده‌ است و بر اساس برخی گزارش‌ها به بیماری سرطان مبتلا است.

خانم تراس گفته است که هفته گذشته در گفت‌وگو با حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود موضوع بازداشت آقای طاهباز را مطرح کرده و همچنان متعهد به بازگرداندن وی به آغوش خانواده‌اش در بریتانیا خواهد بود.

وزرای خارجه ایران و بریتانیا هفته گذشته در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کرده بودند.

خانم تراس در ادامه از ایران خواسته است «رفتار بی‌رحمانه» با آقای طاهباز را فورا متوقف کند و اجازه دسترسی وی به درمان پزشکی مناسب را بدهد.

مراد طاهباز عضو هیئت مدیره و از بنیانگذاران مؤسسهٔ حیات وحش میراث پارسیان است، موسسه‌ای که پژوهش‌ها و فعالیت‌هایش در راستای حفظ محیط زیست و جلوگیرى از نابودى گونه‌های در خطر انقراض بود و نیز گسترش آگاهى‌هاى عمومى درباره ضرورت حفاظت از طبیعت و حیات وحش ایران.

وی علاوه بر تابعیت ایران و بریتانیا، شهروندی آمریکا را نیز دارد.

ایران طی سال‌های گذشته چندین شهروند خارجی را بازداشت کرده و در برخی موارد، این شهروندان را با زندانیان ایرانی در خارج مبادله کرده است.

به غیر از آقای طاهباز، نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی-‌بریتانیایی نیز سال‌ها در زندان‌های ایران به سر برده و همسرش اعلام کرده ایران خواهان آزاد شدن ۴۰۰ میلیون پوند دارایی‌های مسدود شده جمهوری اسلامی در بریتانیا در ازای آزادی خانم زاغری است.

دولت بریتانیا به دلیل تحویل ندادن تانک‌های مدل چیفتن که قرارداد آن بیش از چهار دهه پیش میان حکومت پهلوی و دولت وقت بریتانیا امضا شده بود، حدود چهارصد میلیون پوند به ایران بدهکار است.

در این حال نازنین زاغری در پرونده دیگری به اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران، به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. او این اتهام را نیز رد کرده است.

نازنین زاغری رتکلیف در حال حاضر در انتظار رای دادگاه تجدیدنظر تحت نظر در خانه والدینش در تهران است.

همچنین چندین شهروند آمریکایی و دیگر کشورها نیز در ایران بازداشت هستند.

این کشورها جمهوری اسلامی را به گروگان‌گیری شهروندان خارجی و دوتابعیتی برای «پیشبرد اهداف سیاسی و باج‌خواهی» متهم می‌کنند.

با استفاده از گزارش‌های وزارت خارجه بریتانیا و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG