لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۳

شمار مبتلایان به امیکرون در ایران به «۲۶ نفر» رسید


بنا بر اعلام وزارت بهداشت ایران تا روز یک‌شنبه، پنجم دی، ابتلای ۲۶ نفر به سویه «اُمیکرون» در کشور تایید و ۱۲ مورد مشکوک به ابتلا به این ویروس نیز شناسایی شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت روز دوشنبه، ششم دی ضمن اعلام این خبر گفت که دو خوشه از بیماران مبتلا به اُمیکرون در دو خانواده در تهران و خراسان هستند.

وزارت بهداشت ایران تا روز یک‌شنبه شمار مبتلایان به امیکرون را ۱۴ نفر و ساکن شهرهای تهران، مشهد، هرمزگان و بابل اعلام کرده بود.

با وجود اعلام این آمار اندک، مسئولان وزارت بهداشت بارها اعلام کرده‌اند که با توجه با سرعت بالای واگیری سویه جدید، موارد ابتلا به آن بیش از موارد شناسایی‌شده‌ است.

برخی مقام‌های بهداشتی نیز پیش از این از نبود یا کمبود کیت شناسایی سویه جدید خبر داده‌اند.

در همین حال سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت روز یک‌شنبه با اشاره به درگیری بیشتر سویه اُمیکرون با افراد جوان درباره شیوع گسترده این ویروس در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان هشدار داده است.

آمیتیس رمضانی، مدیر گروه تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران هم روز شنبه گفته بود که با توجه رشد بسیار بالای امیکرون احتمالا تا ماه بهمن پیک ششم بیماری در کشور آغاز خواهد شد.

خانم رمضانی هم‌چنین با توجه به پایین بودن سن مبتلایان به سویه جدید و با توجه به واکسینه نبودن افراد زیر ۱۲ سال در ایران خواستار غیرحضوری شدن مدارس و بازگشت محدودیت‌ها از جمله دورکاری و جلوگیری از برگزاری مراسم‌ها و تجمعات شده بود.

غلامرضا خادمی، رئیس بخش مراقبت‌های ویژه کودکان بیمارستان اکبر مشهد هم روز شنبه از شیوع ویروسی با علائم شدید که احتمال می‌رود اُمیکرون باشد خبر داده و گفته بود که علائم این بیماری که بین آنفلوآنزا و سرماخوردگی است بین کودکان شدیدتر است.

در همین حال آقای خادمی گفته بود که به دلیل «نبود کیت» نمی‌توان با قطعیت در این باره اظهار نظر کرد.

با توجه به شیوع جهانی سویه امیکرون به‌ویژه در کشورهای همسایه ایران از جمله ترکیه، ستاد مقابله به کرونا از روز شنبه این هفته محدودیت‌های جدیدی را در زمینه سفر اجرایی کرده است.

از جمله سفر شهروندان خارجی به ایران از هشت کشور آفریقایی شامل بوتسوانا، نامیبیا، اِسواتینی (سوازیلند)، لسوتو، موزامبیک، زیمباوه، مالاوی و آفریقای جنوبی و چهار کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه، نروژ و دانمارک از روز ۴ دی به مدت ۱۵ روز ممنوع شده است.

مدیرکل حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری ایران نیز از ممنوعیت سفرهای زمینی به ترکیه و بسته بودن مرزها به سوی این کشور، جز برای گروه‌های هفت‌گانه از جمله دیپلمات‌ها، دانشجوها و دوتابعیتی‌ها تا اطلاع ثانوی خبر داده است.

XS
SM
MD
LG