لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۹

اسد و پوتین، همزمان با میانجی‌گری روسیه بین سوریه و ترکیه، در مسکو دیدار کردند


تصویری که خبرگزاری روسی اسپوتنیک از دیدار ولادیمیر پوتین و بشار اسد منتشر کرده است
تصویری که خبرگزاری روسی اسپوتنیک از دیدار ولادیمیر پوتین و بشار اسد منتشر کرده است

رئیس‌جمهور روسیه در دیدار با همتای سوری خود که به مسکو سفر کرده، از تأثیر مستقیم تشدید تنش‌های منطقه بر دمشق ابراز تأسف کرد.

ولادیمیر پوتین به بشار اسد گفته است: «متأسفانه تمایل به تشدید تنش در منطقه وجود دارد که این امر مستقیم در مورد سوریه نیز صدق می‌کند.»

به گزارش دفتر مطبوعاتی کرملین، ملاقات ولادیمیر پوتین با بشار اسد روز چهارشنبه چهارم مرداد انجام شد.

این دیدار در میانهٔ کوشش روسیه برای میانجی‌گری بین سوریه و ترکیه برگزار شده است.

پس از شروع جنگ داخلی سوریه در ۱۳ سال گذشته، سفرهای انگشت‌شمار خارجی بشار اسد، از جمله به ایران و روسیه، ظاهرأ به دلایل امنیتی تنها پس از پایان سفر و بازگشت او به کشورش رسانه‌ای می‌شود.

ولادیمیر پوتین در خصوص «مجموعه مسائل مربوط» به روابط دو جانبه مسکو- دمشق و «وضعیت در حال تشدید منطقه» با بشار اسد گفت‎‌وگو کرده است.

به گفتهٔ آقای پوتین، «در روابط بازرگانی و اقتصادی روسیه و سوریه زمینه‌هایی با چشم‌انداز خوب وجود دارد».

بشار اسد نیز به پوتین گفته که دو کشور در دهه‌های گذشته «آزمون‌های سختی را پشت سر گذاشته» و «سطح بالای اعتماد متقابل را حفظ کرده‌اند».

آقای اسد افزوده است باتوجه به وضعیت کنونی ژئوپلیتیک، دیدار او با ولادیمیر پوتین برای بحث در مورد سناریوهای مختلف «حائز اهمیت» بوده است.

روسیه از اواخر تابستان ۱۳۹۴ به کمک نظامی سوریه رفت و در کنار نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حزب‌الله لبنان از نیروهای وفادار به بشار اسد در برابر گروه‌های مسلح مخالفی که با هدف ساقط کردن حکومت می‌جنگیدند، دفاع میدانی کرد.

از ۲۵ ماه پیش که روسیه حمله نظامی به اوکراین را آغاز کرد و بخش‌های وسیعی از چهار استان اوکراین را به کنترل خود درآورد، ارتش روسیه ناچار شد بخش عمده‌ای از منابع و نیروهای نظامی خود را از سوریه به جبهه‌های جنگ در اوکراین منتقل کند.

با این حال، روسیه جایگاه نظامی خود را در سوریه کمابیش حفظ کرده و با داشتن پایگاه‌هایی به‌ویژه پایگاه هوایی، فعالیت در راستای حفظ حکومت بشار اسد را دنبال کرده است.

آقای اسد ۱۶ ماه پیش نیز در سفری دیگر به کرملین با ولادیمیر پوتین دیدار کرده بود.

هرچند جزئیات زیادی از نتایج مذاکرات دو رهبر در روز چهارشنبه اعلام نشده، اما به‌نوشتهٔ آسوشیتدپرس، یکی از موضوع‌های احتمالی در مذاکرات طرفین احیای مناسبات دیپلماتیک سوریه و ترکیه بوده است.

ترکیه و سوریه از آغاز جنگ داخلی سوریه قطع رابطه کردند زیرا سوریه معتقد بود ترکیه در تلاش برای سرنگونی حکومت بشار اسد نقشی فعال دارد. رجب طیب اردوغان در آن دوره بارها بشار اسد را «قاتل» نامید.

ترکیه حامی گروه‌های شورشی سوری است که به دنبال سرنگونی حکومت بشار اسد هستند و سوریه این گروه‌ها را تروریست می‌داند.

نیروهایی از ارتش ترکیه در بیش از یک دهه اخیر در شمال غرب سوریه که مناطق تحت کنترل مخالفان حکومت دمشق و نزدیک به ترکیه است، کماکان مستقر هستند؛ موضوعی که سوریه از آن خشمگین است.

روسیه در یک سال و نیم اخیر تلاش کرده نشست‌های میانجی‌گری میان ترکیه و سوریه برگزار کند که در این چارچوب از جمله وزیران دفاع سه کشور حدود ۱۸ ماه پیش در مسکو دیدار کردند.

رئیس‌جمهور ترکیه به تازگی نسبت به ازسرگیری رابطه با سوریه ابراز علاقه کرد. مقامات ترکیه اما گزارش یک روزنامه کشورشان در زمینه دیدار ماه آتی او با بشار اسد در مسکو را به دور از واقعیت نامیده و رد کردند.

رجب طیب اردوغان در روزهای گذشته گفت از بشار اسد دعوت کرده با او یا در ترکیه یا در خاک کشوری دیگر دیدار کند.

اسد به پیام‌های اردوغان پاسخ مثبت داده اما بر لزوم بیرون خروج ارتش ترکیه از خاک سوریه تأکید دارد.

حکومت آقای اردوغان نیز به نوبهٔ خود اصرار دارد که میلیون‌ها آواره سوری که در دوره جنگ سوریه به ترکیه گریختند، به کشورشان برگردند و این موضوع را جزو اولویت‌های آنکارا نامیده است.

با این حال به نوشته خبرگزاری فرانسه، تحلیلگران معتقدند هر گونه نزدیکی میان ترکیه و سوریه به دلیل مجموعه پیچیده مسائل دو کشور، احتمالاً تدریجی خواهد بود.

با استفاده از خبرگزاری‌های رویترز، آسوشیتدپرس، فرانسه و اسپوتنیک، ف.ر/ ر.ش
XS
SM
MD
LG