لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۳

روسیه سفیر ایالات متحده را فراخواند؛ غول‌های فناوری آمریکا به «مداخله» در انتخابات پارلمانی متهم شدند


جان سالیوان، سفیر ایالات متحده آمریکا در روسیه
جان سالیوان، سفیر ایالات متحده آمریکا در روسیه

وزارت خارجه روسیه می‌گوید که جان سالیوان، سفیر آمریکا، را برای ادای توضیحات در رابطه با «مداخله احتمالی» ایالات متحده در انتخابات پارلمانی روسیه در ماه سپتامبر فراخوانده است.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه که روز جمعه ۱۹ شهریور منتشر شد، آمده است روسیه «شواهد غیرقابل انکاری» دارد مبنی‌بر این‌که غول‌های فناوری مستقر در آمریکا در آستانه انتخابات دومای روسیه، قوانین این کشور را نقض کرده‌اند.

این بیانیه به‌طور کلی شرکت‌های فناوری ایالات متحده را به «مداخله» در انتخابات پیش رو متهم کرده اما به جزییات تخلفات انجام گرفته و یا نام شرکت‌های مورد نظر اشاره‌ای نکرده است.

وزارت خارجه روسیه، همچنین «دخالت در امور داخلی» این کشور را «مطلقا غیر قابل قبول» خوانده است.

گزارش‌ها حاکی است که جان سالیوان روز جمعه پس از احضار به وزارت خارجه روسیه با سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، دیدار کرده است.

ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، روز جمعه در کانال تلگرام خود نوشت روسیه انتظار دارد که سفارت آمریکا در مسکو، «دلیل حقیقی» احضار سفیر خود (جان سالیوان) را به وزارت خارجه آمریکا گزارش دهد.

وزارت خارجه ایالات متحده و سفارت این کشور در روسیه تاکنون به درخواست خبرنگاران برای اظهارنظر در این‌باره پاسخی نداده‌اند.

روسیه در اوایل ماه جاری (سپتامبر) اعلام کرد که ممکن است با امتناع شرکت‌های اپل و گوگل از حذف اپلیکیشن الکسی ناوالنی، منتقد سرسخت کرملین، از فروشگاه‌های آنلاین خود به مثابه «مداخله در انتخابات» برخورد کند.

آقای ناوالنی و متحدانش با راه‌اندازی یک اپلیکیشن، برنامه‌ای تاکتیکی را برای روند رای‌گیری در انتخابات پارلمانی ماه سپتامبر در نظر گرفته‌اند تا از این طریق، شانس شکست حزب حاکم روسیه در کارزارهای انتخابات محلی تقویت شود.

سفیر آمریکا در روسیه در حالی فراخوانده شده است که واشینگتن بارها مسکو را به مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری خود به‌ویژه در سال ۲۰۲۰ متهم کرده و نیز هکرهای وابسته به کرملین را عامل اصلی حملات سایبری به سامانه کامپیوتری وزارتخانه‌ها و نهادهای فدرال ایالات متحده دانسته است.

اسناد اطلاعاتی آمریکا که ماه مارس گذشته از حالت محرمانه خارج و منتشر شد، می‌گوید ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، دستور عملیات نفوذ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا را برای کمک به پیروزی ترامپ مقابل جو بایدن صادر کرده بود.

مسکو همواره این اتهامات را رد کرده و مدعی است که (مانند این‌بار) نهادهای غیردولتی آمریکا در امور داخلی مسکو مداخله می‌کنند.

دولت آمریکا ۲۶ فروردین امسال اعلام کرد که به تلافی دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌ جمهوری سال ۲۰۲۰ و حمله هکرهای وابسته به کرملین به نهادهای دولتی آمریکا، ۱۰ دیپلمات روس را اخراج و ۳۸ شخصیت حقیقی و حقوقی روسیه را تحریم می‌کند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، رویترز و تاس/ آ.ت/ س.ن
XS
SM
MD
LG