لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۲

بحران اوکراین؛ آمریکا اقدام روسیه را «شرم‌آور» خواند، اروپا برای تحریم روسیه تصمیم‌ می‌گیرد 


تظاهرات علیه اقدامات روسیه در قبال اوکراین در برلین، آلمان
تظاهرات علیه اقدامات روسیه در قبال اوکراین در برلین، آلمان

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، اقدام روسیه در به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه جدایی‌طلب لوهانسک و دونتسک را «شرم‌آور» خواند و سفیر آمریکا در شورای امنیت نیز پیامد این اقدام مسکو را «وخیم» عنوان کرد.

این واکنش‌ها پس از آن صورت می‌گیرد که ولادیمیر پوتین سرانجام شامگاه دوشنبه، دوم اسفند، فرمانی مبنی بر شناسایی استقلال دو منطقه جدایی‌طلب یادشده را که تحت کنترل شورشیان شرق اوکراین است، امضاء کرد و ساعاتی بعد ستون‌هایی از خودروهای نظامی شامل تانک وارد شهر دونستک شدند.

وزیر خارجه آمریکا در توییتی نوشت که شناسایی این دو منطقه که تحت کنترل نیروهای «نیابتی» مسکو هستند، «اقدامی قابل پیش‌بینی و شرم‌آور بود» و همانطور که به وزیر امور خارجه اوکراین گفته، واشینگتن «آن را با شدیدترین عبارات ممکن» محکوم کرده و «کنار اوکراین می‌ایستد.»

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، نیز دستور داده است که نشست کمیته اضطراری دولت بریتانیا موسوم به کبرا تشکیل شود. در این نشست قرار است درباره اعمال تحریم‌ها علیه روسیه تصمیم‌گیری شود. اتحادیه اروپا نیز قرار است درباره اعمال تحریم‌ها علیه روسیه تصمیم‌گیری کند.

هشدار شورای امنیت درباره پیامد وخیم اقدامات روسیه

در نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل که در واکنش به اقدام روسیه صورت گرفت، ۱۴ عضو از ۱۵ عضو این شورا هشدار دادند که «پیامدهای اقدامات روسیه برای اوکراین، سراسر اروپا و جهان، وخیم خواهد بود.» روسیه خود عضو شورای امنیت سازمان ملل است.

در این نشست، لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، استقرار نیروهایی که روسیه آنها «حافظ صلح» نامیده، در شرق اوکراین را «بی‌معنی» نامید و گفت به رسمیت شناختن مناطق جدا شده اوکراین از سوی مسکو، «بهانه آغاز جنگ» است.

او با اشاره به دو توافق ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ که هدف آن پایان دادن به درگیری بین ارتش اوکراین وجدایی طلبان بود، گفت که پوتین، در واقع این توافق‌ها را «پاره» کرده است.


این در حالی است که واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل در شورای امنیت مدعی شد که که این کشور نیز به دنبال یافتن «راه‌حل دیپلماتیک» است، اما اجازه نمی‌دهد در منطقه جدای طلب دونباس در شرق اوکراین، «حمام خون تازه‌ای» به راه افتد.

روسیه به دلیل اقدامات روز دوشنبه خود در به رسمیت شناختن مناطق جدایی‌طلب اوکراین، به طور گسترده از سوی اکثر اعضای شورا مورد انتقاد قرار گرفته است.

مارتین کیمانی، سفیر کنیا در سازمان ملل، آنچه را که وی روند نقض قوانین بین‌الملل از سوی دولت‌های قوی خواند، محکوم کرد و افزود: «چندجانبه‌گرایی امشب در بستر مرگ قرار دارد.»

ژانگ جون، سفیر چین در سازمان ملل هم از همه طرف‌های درگیر در بحران اوکراین خواست که «خویشتن‌دار» باشند، و «از هرگونه اقدامی که ممکن است به تنش‌ها دامن بزند، بپرهیزند.»

پس از صدور فرمان شناسایی دو منطقه جدایی‌طلب از سوی پوتین، هشت عضو شورا از جمله ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه از درخواست کیف برای تشکیل جلسه شورای امنیت حمایت کردند.

این سومین نشست شورای امنیت در مورد اوکراین در چند هفته اخیر بود. این نهاد از زمانی که روسیه منطقه کریمه اوکراین را در سال ۲۰۱۴ به خاک خود اضافه کرده، ده‌ها بار برای بحث در مورد بحران اوکراین تشکیل جلسه داده است.

با این حال این سازمان نمی‌تواند هیچ اقدام عملی در این زمینه انجام دهد زیرا روسیه در کنار فرانسه، بریتانیا، چین و ایالات متحده قدرت وتو دارد.

سخنگوی سازمان ملل هم اعلام کرده است که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل معتقد است روسیه با تصمیم خود برای به رسمیت شناختن مناطق شرقی اوکراین، تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین را نقض کرده است.

تنش‌ها بین روسیه و کشورهای غربی پس از هفته‌ها استقرار ۱۵۰ هزار سرباز روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین، تشدید شده بود. روسیه با وجود استقرار این میزان نیرو در شرق اوکراین، بارها گفته بود که قصد حمله به اوکراین را ندارد.


با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا؛‌ ب.ب
XS
SM
MD
LG