لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۸

روسیه در پی حمله موشکیِ اوکراین به کریمه، سفیر آمریکا را احضار کرد


در پی حمله موشکی ارتش اوکراین به خاک کریمه، روسیه سفیر آمریکا را به وزارت خارجه احضار کرد و واشینگتن را مسئول این حمله مرگبار به کریمه دانست.

به گفته مقامات روسی، این حمله منجر به کشته شدن چهار نفر از جمله دو کودک شده است.

وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه، چهارم تیرماه، اعلام کرد به لین تِریسی، فرستاده‌ٔ آمریکا، گفته است واشینگتن «مسئولیت مشترکی با کی‌یف برای این جنایت وحشتناک دارد» و این حمله «بی‌مجازات نخواهد ماند».

ساعاتی پیشتر کاخ کرملین ایالات متحده آمریکا را مسئول حمله‌ٔ اوکراین به کریمه با موشک‌های دوربردِ موسوم به «اتکمز» دانست که منجر به کشته شدن دست‌کم چهار نفر، از جمله دو کودک، و زخمی شدن ۱۵۱ نفر دیگر شد.

بامداد دوشنبه وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که اوکراین روز یک‌شنبه در حمله‌ به ساحل «سواستوپول» در شبه‌جزیره کریمه پنج موشک «اتکمز» شلیک کرده که چهار فروند از آنها توسط پدافند هوایی روسیه منهدم شده است.

فرماندار «سواستوپول» در جلسه‌ای دولتی که با یک دقیقه سکوت به احترام جان‌باختگان آغاز شد، گفت که در این حمله «چهار نفر از جمله دو کودک جان خود را از دست داده‌اند و۱۵۳ نفر نیز مجروج شده‌اند که ۲۷ کودک نیز در میان آنها هستند».

پیشتر در اوایل اردیبهشت امسال جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در نشستی خبری اعلام کرد جو بایدن دو بار در ماه‌های فوریه و مارس (بهمن‌ تا فروردین‌ماه) تحویل سامانه موشکی تاکتیکی دوربرد ارتش، موسوم به «اتکمز» را به اوکراین تایید کرده است.

آقای سالیوان همچنین تاکید کرد که این تصمیم در واکنش به خرید تسلیحات روسیه از کشورهای دیگر گرفته شده است.

رویترز نیز اردیبهشت‌ماه به نقل از یک مقام آمریکایی که نامی از او نبرد نوشته بود که در هفته‌های اخیر ایالات متحده «به شکل مخفیانه» محموله‌های موشک دوربرد برای اوکراین فرستاده و کی‌یف تاکنون دو بار از این موشک‌ها در برابر تهاجم نظامی روسیه به این کشور استفاده کرده است.

این مقام اما نگفته بود که آمریکا چه تعداد موشک دوربرد برای اوکراین ارسال کرده است.

روسیه با مسئول دانستن آمریکا در حمله اخیر اوکراین به کریمه اعلام کرده‌ است که این اقدام آمریکا «پیامدهایی»‌ در پی خواهد داشت.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز دوشنبه، آمریکا را مسئول حمله اوکراین به کریمه دانست و با «وحشیانه» خواندن آن گفت که مسکو به این «دخالت» ایالات متحده واکنش نشان خواهد داد.

آقای پسکوف همچنین با لحنی کنایه‌آمیز به خبرنگاران پیشنهاد کرد که از دولت‌های اروپا و آمریکا بپرسند چرا در کشتن کودکان نقش داشته‌اند.

او با متهم کردن آمریکا به «کشتن کودکان روس» به اظهارات اخیر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، درباره مسلح کردن کشورهایی که بالقوه می‌توانند به اهداف غربی حمله کنند، اشاره کرد.

در هفته‌های گذشته ارتش اوکراین بارها از جمله شبه جزیره کریمه را که در اشغال مسکو است هدف حمله موشکی خود قرار داده و به سامانه‌های پدافندی زمین‌به‌هوای روسیه آسیب زده است.

در مقابل، روسیه نیز بارها از شبه جزیره کریمه که در سال ۲۰۱۴ به اشغال مسکو درآمد، موشک‌های بالیستیک به جنوب اوکراین پرتاب کرده است.

اوکراین بارها روسیه را متهم کرده که از سلاح‌های ایرانی در تهاجم به اوکراین استفاده می‌کند.

با این حال مقامات روس منکر دریافت سلاح از ایران هستند و جمهوری اسلامی ایران نیز که خواهان گسترش همکاری نظامی با روسیه است مدعی‌ است هیچ سلاحی برای استفاده در جنگ اوکراین به کرملین تحویل نداده است.

XS
SM
MD
LG