لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۱

کابینه عربستان: اقدامات ایران تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی است


ملک سلمان، پادشاه عربستان (عکس از آرشیو)
ملک سلمان، پادشاه عربستان (عکس از آرشیو)

شورای وزیران عربستان روز سه شنبه ۱۹ اسفند در نشست خود به ریاست ملک سلمان، پادشاه این کشور، حملات موشکی و پهپادی شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران به مناطق مسکونی و اقتصادی این کشور را محکوم کرد.

به گزارش بخش عربی العربیه کابینه دولت عربستان در این نشست تاکید کرده است که اقدامات ایران تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی است.

طبق این گزارش، از شورای امنیت و جامعه بین المللی خواسته شده است به این حملات واکنش نشان دهند.

کابینه دولت عربستان حملات اخیر موشکی وپهپادی حوثی‌ها به «راس تنوره و الظهران» را نقض آشکار قوانین بین المللی دانسته و گفته است حوثی‌ها با این حملات اقتصاد جهانی را هدف قرار دادند.

نیروهای حوثی شامگاه یکشنبه با پهپادها و موشک‌های خود، تأسیسات نفتی آرامکو عربستان سعودی در منطقه «رأس تنوره» و همچنین پایگاه‌های نظامی عربستان در شهرهای دمام، عسیر و جیزان را هدف قرار دادند.

مقام‌های سعودی می‌گویند موفق شده‌اند ۱۲ فروند پهپاد و دو فروند موشک پرتاب‌شده توسط حوثی‌ها را منهدم کنند و این حملات تلفات یا خساراتی نداشته است.

با وجود این، بهای نفت خام به‌دنبال این حمله به بیش از ۷۰ دلار در هر بشکه رسید که بالاترین رقم از ژانویه ۲۰۲۰ است.

شورای وزیران عربستان همچنین در این نشست ویدئویی خود درباره «اقدامات لازم برای حفاظت از دارایی‌های ملی» به گونه‌ای كه «امنیت انرژی جهانی را حفظ كرده و حملات تروریستی را متوقف كند»، بحث و رایزنی کرده است.

ماجد بن عبدالله القصبی، سرپرست وزارت اطلاع رسانی عربستان نیز در بیانیه‌ای که خبرگزاری «واس» ان را منتشر کرد، گفته است، کابینه همچنین از جامعه بین المللی خواسته است که شبه نظامیان حوثی را به دلیل حملات علیه مناطق مسکونی و اقتصادی مسئول بشناسد.

خبرگزاری رسمی عربستان، واس، توضیح بیشتری در خصوص تصمیمات شورای وزیران این کشور ارائه نکرده است.

سخنگوی وزارت دفاع عربستان هم روز دوشنبه ایران را متهم کرد که برای شورشیان حوثی یمن، به‌طور قاچاقی موشک و پهپاد می‌فرستد.

حمله موشکی وپهپادی شبه نظامیان حوثی به اهدافی در خاک عربستان واکنش کشورهای غربی را در پی داشته است.

ایالات متحده هم دوشنبه به حمله حوثی‌ها واکنش نشان داد و اعلام کرد که متعهد است از هم‌پیمان خود، عربستان سعودی، در برابر چنین حملاتی دفاع کند.

دولت جو بایدن که کمتر از دو ماه است کار خود را شورع کرده،‌ برخلاف دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا اعلام کرده است که از عملیات نظامی عربستان در یمن حمایت نمی‌کند.

اما با این حال دولت جو بایدن می‌گوید، خود را در قبال امنیت عربستان متعهد می‌داند و به این کشور در دفاع از خاک خود کمک خواهد کرد.

در همین زمینه، وزارت خارجه دولت جو بایدن در نخستین اقدامات خود شبه نظامیان حوثی‌ها را از فهرست تروریستی آمریکا خارج کرد. با این حال وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید، همچنان اعمال تحریم علیه اعضای این گروه شبه نظامی در یمن ادامه خواهد یافت.

دولت بایدن اعلام کرده است، هدف از حذف شبه نظامیان حوثی از فهرست تروریستی این است که اطمینان حاصل شود سیاست‌های ایالات متحده بر سر راه کمک‌رسانی به کسانی که قربانی بدترین بحران انسانی در جهان هستند، مانعی ایجاد نکند.

شورشیان حوثی در سال ۹۳ با پیشروی سریع بخش اعظم مناطق شمالی و مرکزی یمن از جمله صنعا پایتخت این کشور را تصرف و دولت قانونی یمن را ناگزیر کردند که به عربستان سعودی پناه ببرد.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان برای مقابله با پیشروی حوثی‌ها و دفاع از نیروهای دولتی از بهار ۹۴ وارد جنگ شد. طی چند سال اخیر پیشروی‌های دو طرف متوقف و این جنگ که درگیری نیابتی بین ریاض و تهران تلقی می‌شود از نظر نظامی به بن‌بست رسیده است.

تاکنون حداقل ۱۳۰ هزار نفر در جنگ یمن کشته و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند. سازمان ملل از چند سال پیش یمن را بزرگترین فاجعه بشری جهان اعلام کرده است.

با استفاده از خبرگزاری رسمی عربستان واس، العربیه و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG