لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۱

وعده وزیر علوم برای اصلاح آیین‌نامه‌های پذیرش دانشجو


وزیر علوم ایران از دانشجویان محروم از تحصیل خواست که با او مکاتبه کنند و وعده داد که کارگروه بررسی و اصلاح آیین‌نامه‌های پذیرش دانشجو در این وزارتخانه تشکیل خواهد شد.

منصور غلامی روز شنبه دوم دی، در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا اعلام کرد که برای اجرای دستور رئیس‌جمهور، کارگروهی با هدف بررسی و اصلاح آیین‌نامه‌ها و ضوابط مرتبط با پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی تشکیل می‌شود.

به گفته آقای غلامی، این کارگروه از طریق «مراجع ذیصلاح قانونی» نسبت به اصلاح دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های موجود در زمینه پذیرش دانشجو اقدام خواهد کرد.

وزیر علوم توضیحات بیشتری درباره زمان تشکیل این کارگروه و اقدامات آن بیان نکرده است.

حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران، روز ۲۸ آذر، در همایش حقوق شهروندی خطاب به وزیرعلوم گفته بود که «نباید دانشجوی ستاره دار داشته باشیم».

در این زمینه لعیا جنیدی، معاون حقوقی حسن روحانی روز جمعه تأکید کرد که دستور حسن روحانی به وزیر علوم درباره پیگیری وضعیت دانشجویان ستاره‌دار، «صریح و روشن» است و منصور غلامی «حتماً» به این موضوع رسیدگی خواهد کرد.

وزیر علوم در روزهای گذشته اظهارات متناقضی درباره محرومیت دانشجویان از تحصیل بیان کرده است.

او روز ۲۵ آذر گفته بود که دانشجوی ستاره‌دار «سیاسی» در ایران وجود ندارد و مشکل «اکثر» این نوع دانشجویان، «نقص پرونده» است.

آقای غلامی اما روز شنبه دوم دی گفت: «هر کدام از داوطلبان امسال که فکر می‌کنند به دلیل موانعی از جمله ستاره‌‌دار شدن نتوانسته‌اند وارد دانشگاه شوند، همراه با دلایل خود مستقیماً با من مکاتبه کنند تا به پرونده‌شان رسیدگی شود».

او همچنین اعلام کرد که مسئولیت دانشجویانی که در سال‌های گذشته «ستاره‌دار» شده‌اند، با او نیست اما درخواست‌های این دانشجویان را نیز پیگیری می‌کند.

روزنامه «جامعه‌ فردا» روز نهم آذرماه از ستاره‌دار شدن دست‌کم ۱۵۰ دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در مهر ماه سال جاری خبر داده و نوشته بود که این دسته از دانشجویان با «پیغام نقص در پرونده» رو‌به‌رو و از راه‌یابی به دانشگاه‌ها محروم شدند.

پس از آن نیز محمود صادقی، نماینده مجلس از تهران، روز یکشنبه ۱۹ آذر، اعلام کرد که در سال جاری تحصیلی ۲۷ نفر در مقطع ارشد و دکتری از تحصیل محروم شده‌اند و ۵۴۹ نفر با «تعهد» با دانشگاه بازگشته‌اند.

مجید دری و مهدیه گلرو، دو دانشجوی محروم از تحصیل، هفته گذشته در اعتراض به انکار موضوع دانشجویان «ستاره‌دار» از سوی وزیر علوم و ادامه محرومیت‌شان از تحصیل در دانشگاه، در مقابل وزارت علوم چند روز تحصن کرده بودند.

پس از آن مهدیه گلرو با تعدادی از نمایندگان مجلس دیدار و اعلام کرد که به درخواست آنان تحصن خود را به مدت دو هفته متوقف خواهند کرد.

به گفته خانم گلرو، این نمایندگان مجلس وعده داده‌اند که در مدت این دو هفته موضوع محرومیت دانشجویان از تحصیل را از وزارت علوم و نهادهای امنیتی پی گیری خواهند کرد.

مهدیه گلرو و مجید دری، به دلیل فعالیت‌های دانشجویی در سال‌های ابتدایی دولت محمود احمدی‌نژاد از تحصیل محروم و چند سال بعد،‌ در جریان اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بازداشت و زندانی شدند.

مجید دری پس از شش سال و مهدیه گلرو پس از دو سال و چهار ماه زندان، آزاد شدند.

این دو و تعداد دیگری از دانشجویان محروم از تحصیل، گروهی با عنوان «شورای دفاع از حق تحصیل» تشکیل داده و تجمعاتی را در اعتراض به محرومیت دانشجویان از تحصیل برگزار کرده بودند.

ضیا نبوی، دیگر عضو این شورا در سال ۸۸ بازداشت شد و همچنان زندانی است.

اصطلاح «دانشجویان ستاره‌دار» برای دانشجویانی به کار می‌رود که از سال ۸۵، در دولت محمود احمدی‌نژاد و اغلب به دلایل فعالیت‌های سیاسی و عقیدتی از ادامه تحصیل محروم می‌شوند.

با این حال، محمود احمدی‌نژاد در مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ اعلام کرده بود که موضوع «ستاره‌دار» شدن دانشجویان از دولت‌های قبل از او آغاز شده است.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا، جامعه فردا، و رادیو فردا؛ ا.م./م.ا.
XS
SM
MD
LG