لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۶

طرح سناتورهای آمریکایی برای جلوگیری از فروش تسلیحات پیشرفته به امارات


رویترز پیشتر نوشته بود قرار است آمریکا ۵۰ فروند جنگنده «اف ۳۵» به امارات بفروشد
رویترز پیشتر نوشته بود قرار است آمریکا ۵۰ فروند جنگنده «اف ۳۵» به امارات بفروشد

دو سناتور دموکرات و یک سناتور جمهوریخواه روز چهارشنبه ۲۸ آبان اعلام کردند طرح‌هایی برای جلوگیری از فروش تسلیحات پیشرفته به امارات متحده عربی ارائه خواهند کرد.

باب منندز و کریس مورفی، سناتورهای دموکرات، و رند پاول ، سناتور جمهوری‌خواه، اعلام کردند که چهار قطعنامه جداگانه در مورد رد طرح دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، برای فروش بیش از ۲۳ میلیارد دلار تسلیحات پیشرفته به امارات از جمله جنگنده‌های اف ۳۵، پهپاد مسلح «ام کیو- ۹ بی» و موشک‌های هوا به هوا ارائه خواهند کرد.

به گزارش رویترز، این سناتورها می‌گویند، دولت ترامپ با عجله به دنبال فروش تسلیحات پیشرفته و همچنین دور زدن روند عادی بررسی فروش تسلیحات در کنگره است.

این سناتورها تاکید کرده‌اند که وزارت امور خارجه و وزارت دفاع ایالات متحده نیز از پاسخگویی به سوالات مربوط به نحوه برخورد دولت با خطرات امنیت ملی مرتبط با فروش این تسلیحات خودداری کردند.

سناتورهای دموکرات و جمهوریخواه تصریح کردند، طرح فروش تسلیحات، شامل فروش جنگنده‌های بسیار پیشرفته بیش از ۱۴ هزار بمب مرگبار و تعداد زیادی پهپاد خواهد بود.

دنبال عادی سازی روابط امارات با اسرائیل با میانجیگری دونالد ترامپ، اوایل مهرماه اعلام شد که ایالات متحده با فروش تسلیحات به امارات به موافقت کرده است.

توافق «ابراهیم» برای عادی‌سازی روابط امارات متحده عربی و بحرین در مراسمی به میزبانی دونالد ترامپ ۲۵ شهریور در کاخ سفید با اسرائیل امضا شد.

مقام‌های اسرائیلی پس از این توافق اعلام کردند که مخالفتی با فروش جنگنده‌های اف ۳۵ به امارات ندارند.

خبرگزاری رویترز ۱۵ آبان گزارش داد که وزارت خارجه ایالات متحده به طور غیر رسمی به کنگره این کشور اطلاع داده است که در نظر دارد ۱۸ فروند پهپاد مسلح «ام کیو- ۹ بی» به ارزش دو میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار به امارات متحده عربی بفروشد.

پهپادهای «ام کیو- ۹ بی» همچنین به رادار دریایی مجهز خواهند بود و می‌توانند در سال ۲۰۲۴ تحویل داده شوند.

کمیته‌های روابط خارجی سنا و مجلس نمایندگان می‌توانند در جریان بررسی رسمی پیشنهاد دولت، مانع فروش این تسلیحات به امارات بشوند. پیش از این اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا از نقش امارات در جنگ یمن انتقاد کرده بودند.

رویترز پیشتر نوشته بود قرار است آمریکا ۵۰ فروند جنگنده «اف ۳۵» به امارات بفروشد.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا هم در ۱۵ آبان ماه با اشاره به مطلع کردن کنگره ایالات متحده در خصوص فروش تسلیحات پیشرفته به امارات نوشته بود که فروش این تسلیحات در راستای مقابله «تهدیدهای روزافزون ایران و دفاع در برابر آن» به دنبال عادی سازی روابط امارات با اسرائیل انجام می‌شود.

XS
SM
MD
LG