لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۸

رئیس سی‌آی‌ای و رئیس‌جمهور مصر درباره توافق آتش‌بس غزه دیدار کردند


در ادامه تلاش‌ها برای رسیدن به توافق آتش‌بس میان اسرائیل و گروه افراطی حماس، دفتر ریاست‌جمهوری مصر از دیدار رئیس‌جمهور این کشور با رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا خبر داد.

بنابر گزارش دفتر ریاست‌جمهوری مصر، عبدالفتاح السیسی روز سه‌شنبه ۱۹تیرماه در دیدار با ویلیام برنز بار دیگر بر موضع مصر در «مخالفت با ادامه عملیات نظامی در نوار غزه» تأکید کرد.

پس از این که گروه حماس هفته گذشته حاضر شد برخی خواسته‌های خود دربارهٔ آتش‌بس در غزه را کنار بگذاردد، مقامات ارشد آمریکایی در منطقه حاضر شدند تا برای آتش‌بس تلاش کنند.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

حملات روز دوشنبه اسرائیل به غزه سبب شد تا حماس با اعلام اینکه این حملات مذاکرات آتش‌بس را در یک «لحظه حیاتی» تهدید کرده است، از میانجی‌ها بخواهد تا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را مهار کنند.

یک مقام فلسطینی نزدیک به تلاش‌های میانجی‌گری در گفتگو با رویترز گفت: «اسرائیل باید اقدام بعدی را انجام دهد.»

به گفته این مقام فلسطینی «اکنون همه چیز به نتانیاهو بستگی دارد زیرا حماس موضع خود را شفاف اعلام کرده و به اندازه کافی انعطاف نشان داده تا این توافق را ممکن کند.»

این در حالی است که گزارش‌ها از غزه از فرار مردم پس از نفوذ تانک‌های اسرائیلی به عمق این شهر در شمال باریکه غزه خبر می‌دهند.

شاخه‌های مسلح حماس و جهاد اسلامی ادعا کردند که جنگجویان آن‌ها در درگیری‌های شدید با مسلسل، خمپاره و موشک‌های ضدتانک در خطوط مقدم شهر غزه با نیروهای اسرائیلی جنگیده و سربازان اسرائیلی را کشته و زخمی کردند.

ارتش اسرائیل در مورد تلفات مرتبط با این درگیری‌ها اظهارنظری نکرد اما گفت که سربازان اسرائیلی بیش از ۱۵۰ جنگجوی فلسطینی را در هفته گذشته، کشته و چندین ساختمان مقر مهمات را با مواد منفجره منهدم کرده‌اند.

القاهره نیوز، وابسته به دولت مصر در گزارشی اعلام کرد که یک هیئت امنیتی مصر روز چهارشنبه به منظور نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌ها بین حماس و اسرائیل به منظور دستیابی به توافق آتش‌بس به دوحه می‌رود.

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه ۱۸ تیر به نقل از یک منبع مطلع گزارش داد که ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای، و داوید بارنئا، رئیس موساد، روز چهارشنبه به قطر می‌روند و در این سفر همچنین با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر، دیدار می‌کنند.

این منبع مطلع به شرط عدم انتشار نام خود به خبرگزاری فرانسه گفت که مذاکرات در دوحه متمرکز بر این موضوع بوده که چگونه آتش‌بس اولیه به دوره طولانی‌تر صلح منجر شود.

مذاکرات اخیر در چارچوب طرحی چند مرحله‌ای است که جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، اواخر ماه مه خطوط کلی آن را ترسیم کرد.

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اصرار دارد که اسرائیل تا زمانی که به اهداف جنگی خود، از جمله نابودی حماس به عنوان یک تهدید، دست نیافته این جنگ نباید پایان یابد.

XS
SM
MD
LG