لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۰

دستگاه قضایی سوئیس از یک دیپلمات روس به ظن جاسوسی تحقیق می‌کند


دادستان‌های سوئیس اعلام کردند که در حال تحقیق از یک دیپلمات روس هستند که ظن آن می‌رود مأمور اطلاعاتی روسیه باشد.

دفتر دادستانی کل سوئیس روز شنبه اعلام کرد که درخواست وزارت دادگستری و پلیس فدرال سوئیس برای تحقیق درباره این دیپلمات پذیرفته شده است.

دفتر دادستانی کل سوئیس افزود که «حکم بازداشت ملی» برای این دیپلمات صادر شده است.

همچنین بنا بر اعلام این دفتر، دادستان‌ها در حال تحقیق از دو نفر دیگر هستند که مظنون به تلاش برای به دست آوردن سلاح و سایر مواد بالقوه خطرناکند.

این دو نفر مصونیت دیپلماتیک ندارند و احتمال می‌رود چندین قانون سوئیس از جمله قوانین مربوط به انتقال تجهیزات نظامی را نقض کرده‌اند.

به گزارش روزنامه سوئیسی Tages-Anzeiger، این دیپلمات یک مرد مستقر در برن است که توسط سرویس‌های اطلاعاتی سوئیس تحت نظر است.

بر اساس گزارش این روزنامه، این دیپلمات پس از اینکه هدف اتهام جاسوسی به منظور دستیابی به مواد خطرناک قرار گرفت، بدون سروصدا سوئیس را ترک کرد.

وزارت خارجه سوئیس تأیید کرد که مصونیت دیپلماتیک این مرد پس از خروجش لغو شده و این امر اجازه داد دستگاه قضایی سوئیس پس از بازرسی از «چند خانه» مجوز تحقیقات را صادر کند.

این پرونده در بحبوحه نگرانی‌ها درباره افزایش تعداد جاسوسان روس در سوئیس از زمان تهاجم مسکو به اوکراین در سال ۲۰۲۲ مطرح می‌شود.

در ماه مه، نمایندگان پارلمان سوئیس از دولت این کشور خواستند که موضع سخت‌تری در قبال جاسوسان روسی فعال در این کشور اتخاذ کند.

سوئیس محل استقرار بسیاری از نهادهای بین‌المللی است که این کشور را به مقصدی مهم برای جاسوسان تبدیل می‌کند.

سرویس اطلاعاتی سوئیس سال گذشته هشدار داد که این کشور در میان کشورهای اروپایی بیشترین افسران اطلاعاتی روس را دارد که تحت پوشش دیپلماتیک کار می‌کنند.

رئیس سرویس اطلاعاتی سوئیس، کریستین دوسی، تخمین زده بود که حدود یک سوم ۲۲۰ نفر ثبت‌شده در ژنو که برای روسیه کار می‌کنند، عوامل سرویس‌های اطلاعاتی این کشور هستند.

دو سال پیش، یک سازمان اطلاعاتی هلند به شکل علنی اعلام کرد یک مأمور اطلاعاتی روسیه را شناسایی کرده که در دانشکده معتبر روابط خارجی جان هاپکینز تخصیل کرده بود؛ محلی برای تربیت کارکنان ارتش، دیپلمات‌های جوان و جاسوس‌های آینده.

همچنین شهریور سال گذشته، رئیس اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) هشدار داد علی‌رغم تلاش‌های امنیتی، تعداد جاسوس‌های فعال روسیه در خاک ایالات متحده «بسیار زیاد» است.

او در عین حال گفت که واشینگتن به شکل مداوم به این جاسوسان برمی‌خورد و می‌کوشد «به هر روش ممکن» راه آنها را سد و از فعالیت‌شان جلوگیری کند.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ م.ت/ ع.م
XS
SM
MD
LG