لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۷

اتحادیه اروپا با تحریم‌های جدید صادرات گاز روسیه را هدف قرار داد


کشتی روسی حامل گاز طبیعی مایع
کشتی روسی حامل گاز طبیعی مایع

وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه در بیانیه‌ای تصویب چهاردهمین بسته تحریمی علیه روسیه را اعلام کردند. هدف از تحریم‌های تازه بستن برخی از راه‌های دور زدن تحریم‌ها و ضربه زدن به صادرات گاز روسیه برای اولین بار است.

در این بیانیه آمده است که اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه به دلیل جنگ در اوکراین اعمال کرده و ناوگان مخفی کشتی‌های حامل گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) مسکو که در حال حرکت در اروپا هستند و همچنین چندین شرکت را هدف قرار داده است.

اتحادیه اروپا تخمین می‌زند که حدود ۴ تا ۶ میلیارد متر مکعب (۱۴۱ تا ۲۱۲ میلیارد فوت مکعب) گاز طبیعی مایع روسیه سال گذشته از طریق بنادر اتحادیه اروپا به کشورهای ثالث ارسال شده است. روسیه مظنون به اداره یک «ناوگان مخفی» برای فرار از تحریم‌ها و حفظ جریان درآمد انرژی برای تأمین مالی جنگ است.

دیپلمات‌ها گفتند که تاکنون ۲۷ کشتی در این فهرست قرار گرفته‌اند که شامل نفتکش‌هایی می‌شود که از سقف قیمت نفت تعیین‌شده توسط گروه هفت برای روسیه خطور می‌کنند و همچنین کشتی‌هایی که مهمات کره شمالی را به روسیه منتقل می‌کنند.

در بیانیه‌ای که در نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا صادر شد، این بلوک اعلام کرد که «خدمات بارگیری مجدد ال‌ان‌جی روسیه در قلمرو اتحادیه اروپا را نیز به منظور عملیات انتقال به کشورهای ثالث ممنوع خواهد کرد.»

محدودیت‌های جدید همچنین دارای بندی است که به سوئد و فنلاند اجازه می‌دهد برخی از قراردادهای گاز طبیعی مایع با روسیه را لغو کنند.

این بسته همچنین سرمایه‌گذاری‌های جدید و خدمات برای تکمیل پروژه‌های ال‌ان‌جی در حال ساخت در روسیه را ممنوع می‌کند.

برخی از کشورهای اروپای مرکزی هنوز گاز خط لوله را از طریق اوکراین از روسیه دریافت می‌کنند. اتحادیه اروپا واردات نفت روسیه را در سال ۲۰۲۲ با برخی معافیت‌های محدود ممنوع کرد.

قدرت‌های غربی پس از آغاز تهاجم تمام‌عیار روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال کردند که از آن زمان به تدریج افزایش نیز یافته است.

تحریم افراد و نهادهای بیشتر

این بسته جدید تحریمی، ۱۱۶ نهاد و فرد را به فهرست تحریم‌ها اضافه می‌کند و مجموع آنها را به بیش از ۲۲۰۰ مورد می‌رساند.

در مجموع ۶۱ «نهاد» روسی دیگر که اغلب شامل شرکت‌ها، بانک‌ها، آژانس‌ها و سازمان‌های دیگر می‌شود به فهرست اتحادیه اروپا اضافه شده‌اند.

بسیاری از این نهادها که تعدادی از آنها در چین، ترکیه و امارات متحده عربی فعال‌اند، متهم به دور زدن تحریم‌های اتحادیه اروپا یا ارائه تجهیزات حساس به روسیه هستند.

حدود ۵۰ مقام دیگر نیز با مسدود شدن دارایی‌ها و همچنین ممنوعیت سفر مواجه می‌شوند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه، و همچنین ده‌ها قانونگذار و چندین الیگارش در میان بیش از ۱۷۰۰ نفری هستند که قبلاً توسط اتحادیه اروپا در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.

بیش از ۴۰۰ نهاد که قبلاً تحریم شده‌اند، شامل شرکت‌هایی هستند که در بخش‌های نظامی، هوانوردی، کشتی‌سازی و ماشین‌آلات، گروه مزدور واگنر، احزاب سیاسی و بانک‌ها فعالیت می‌کنند. حدود ۲۱۰ میلیارد یورو (۲۲۵ میلیارد دلار) از دارایی‌های بانک مرکزی روسیه در اتحادیه اروپا مسدود شده است.

در تصمیم جدید اتحادیه اروپا، محدودیت‌هایی برای صادرات هلیوم، فلزات کمیاب و سنگ معدن منگنز و همچنین محدودیت‌هایی برای تأمین مالی روسیه برای اندیشکده‌ها و سازمان‌های غیردولتی نیز گنجانده شده است.

با استفاده از رویترز و آسوشیتدپرس/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG